joi, 15 octombrie 2009

Corul „Byzantion” în Catedrala Mitropolitană din Iași, 12 octombrie 2009

La Catedrala mitropolitană din Iaşi a avut loc aseară concertul extraordinar de muzică psaltică intitulat „Byzantion cântă pelerinilor”, susţinut de Corul „Byzantion” din Iaşi. Repertoriul celor 20 membri ai formaţiei de muzică psaltică, dirijaţi de Adrian Sârbu, a cuprins 12 piese religioase.
Concertul Formaţiei de muzică psaltică „Byzantion” a avut loc cu binecuvântarea şi în prezenţa Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, cu sprijinul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, Primăriei Municipiului Iaşi, Universităţii de Arte “George Enescu” din Iaşi şi Asociaţiei Culturale “Byzantion” şi a fost moderat de protos. Hrisostom Rădăşanu, consilier în cadrul Sectorului Învăţământ şi activităţi cu tineretul al Arhiepiscopiei Iaşilor.
În deschiderea repertoriului a fost intonat imnul Preasfintei Treimi de la Oxyrynchos, Egipt, sec. al III-lea, iar apoi au fost intonate piesa “Pre Tine Te Lăudăm”, compusă de episcopul Niceta în sec. al IV-lea, rânduiala Apostolului, “Slava” pe glasul II plagal la slujba Vecerniei a Sf. Cuv. Parascheva, de Anton Pann, “Heruvic”, glasul I tetrafonic, de Grigore Protopsaltul, glasul al III-lea, “Robii Domnului”, de Ghelasie Basarabeanul, “Mărturisiţi-vă Domnului”, Psalmul 135, fragmente din tradiţia Sfântului Munte Athos, “Mărimuri”, glasul I la Sf. Ier. Vasile cel Mare şi la Sf. Cuv. Parascheva de Dimitrie Suceveanu şi Anton Pann, slujba Imnului Acatist, fragmente din Acatist şi Condacul “Apărătoare Doamnă”, de Anton Pann, Prochimenul “Cine este Dumnezeu”, de Filotei Moroşanu, glasul al III-lea plagal, “Doxologie”, glasul al III-lea, de Ioan Zmeu şi Asmaticon de Hurmuz Hartofilax şi Polihronion pentru Mitropolitul Moldovei, glasul al IV-lea de Macarie ieromonahul, dedicat mitropolitului Veniamin Costachi.
În cuvântul rostit la final, IPS Teofan a remarcat faptul că prin intermediul slujbelor care se oficiază la Catedrala mitropolitană din Iaşi şi „prin astfel de concerte, pelerinii au ocazia să fie pregătiţi sufleteşte înainte de a se închina la sfintele moaşte ale Sf. Cuv. Parascheva”. De asemenea, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a făcut câteca referiri la cântările bizantine, după care a mulţumit membrilor Corului „Byzantion”, precum şi celor care au sprijinit această iniţiativă.
Text preluat de AICI






luni, 12 octombrie 2009

Biserica Ortodoxǎ Românǎ Sfânta Parascheva din Wakefield a primit Sfințitul Veșmânt al Sfintei Cuvioasei Maicii noastre Parascheva de la Iași



Ieri, 11 octombrie 2009, Biserica Ortodoxă, Sfânta Parascheva din Wakefield, statul Massachusetts s-a „înveșmântat” cu Sfințitul Veșmânt al Sfintei Cuvioasei Maicii noastre Parascheva de la Iași. Astfel, cu binecuvântata prezență a Înalt Prea Sfinției Sale Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din America și Canada, a unui sobor de preoți, care s-au alăturat părintelui nostru paroh Nicolae Simion, am luat parte la un moment de mare însemnătate duhovnicească. Sfințitul Vesmânt a fost dăruit Bisericii noastre, de către Înalt Prea Sfinția Sa, Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, marcând astfel începutul unei noi experiențe duhovnicești, „o adiere de aer curat”, care vine să revigoreze un spațiu american, destul de „arid” în ceea ce privește trăirea spirituală autentică.


Î.P.S Nicolae, dând citire documentului semnat de Î.P.S. Teofan, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, prin care se certifică însemnătatea acestui dar deosebit



Icoana Sfintei Cuvioasei Maicii Parascheva de la Iași, pictată și dăruită Bisericii noastre, de către Andreea Vasiliu



Fie ca această zi să reprezinte început bun în experiențele noastre duhovnicești, în încercarea noastră permanentă de a-L iubi pe Dumnezeu și pe aproapele nostru tot mai mult iar rugăciunile Sfintei, să ne lumineze, să ne protejeze și să ne facă aceste căutări mai ușoare! Pacea Domnului nostru Iisus Hristos să fie cu noi cu toți! Amin!

sâmbătă, 10 octombrie 2009

Biserica Ortodoxǎ Românǎ Sfânta Parascheva din Wakefield va primi Sfințitul Veșmânt al Sfintei Cuvioase Maicii noastre Parascheva de la Iași


Prin Binecuvântarea Înalt Prea Sfințitului Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din cele douǎ Americi, si bunǎvoința Înalt Prea Sfințitului Teofan, Mitropolit al Moldovei si Bucovinei, Biserica Ortodoxǎ Românǎ Sfânta Parascheva din Wakefield va primi Sfințitul Vesmânt al Sfintei Cuvioase Maicii noastre Parascheva de la Iasi.
Sfințitul Vesmânt va fi adus de Pǎrintele Arhidiacon Prof. Dr. Gabriel C. Oprea si va rǎmâne definitiv in biserica noastrǎ pentru ocrotirea Sfântului lǎcaș și al parohienilor noștri.
Slujba dedicatǎ aducerii Sfintitului Vesmânt va fi oficiatǎ Sâmbǎtǎ, 10 octombrie începând cu ora 6:30 seara, prin Așezarea în Lacrǎ a Sfințitului Veșmânt. Se va oficia slujba Acatistului Sfintei Parascheva, urmatǎ de slujba Vecerniei. Slujba va fi oficiatǎ de Inalt Prea Sfintitul Arhiepiscop Nicolae, alǎturi de preoții prezenți la acest eveniment sfânt al Bisericii noastre.
Mulțumim Pǎrinților noștri Ierarhi, ostenitorilor si organizatorilor acestui eveniment istoric si sfânt al Parohiei noastre.

Preot Paroh Nicolae Simion - Iconom Stavrofor



vineri, 9 octombrie 2009

9 octombrie, cinstirea Icoanei Maicii Domnului din Korsun


Originară din Efes, Icoana „Korsun” („Chersonese”, „Korsun – Efes”) a Maicii Domnului a ajuns în Rusia prin două copii distincte, făcătoare de minuni fiecare: una în ziua de 9 octombrie 988, iar cealaltă în 1162-1163. Nu se cunosc date exacte despre autorul primei Icoane „Korsun”, considerat a fi însuşi Sfântul Evanghelist Luca.

În ziua de 9 octombrie, Biserica Ortodoxă Rusă pomeneşte mutarea uneia dintre Icoanele „Korsun” de la Korsun la Kiev, de către prinţul întocmai cu Apostolii, Vladimir. Mai târziu, Icoana a fost dusă la Novgorod, în prezent aflându-se în catedrala Adormirii Maicii Domnului din Moscova.
O altă Icoană „Korsun” a fost adusă în 1162, din Efes, astfel: Sfânta Eufrosina de Poloţk (23 mai), fondatoarea mânăstirii Mântuitorului din Poloţk, a aflat de această Icoană greacă şi a trimis daruri împăratului bizantin Manuel Comnen şi patriarhului Luca Hrisovergos, pentru a primi o copie a ei.
Pe drum, Icoana a trecut prin Korsun, iar localnicii au insistat ca ea să poposească o vreme la ei. Icoana Maicii Domnului a rămas în Korsun aproximativ un an, şi, deşi era adusă din Efes, a primit numele de „Icoana Korsun” sau „Korsun-Efes”, cum este cunoscută până astăzi.
În 1239 Icoana a fost mutată în Toropeţ, cu ocazia cununiei prinţesei Alexandra de Poloţk, cu prinţul Alexandru Nevski (pomenit ca sfânt la 23 nov.), unde a rămas până în 1917.
în timp, au apărut numeroase copii ale Icoanei „Korsun”: în Nizni Novgorod, a ieromonahului Simeon (în 903) şi în Suzdal. În 1590 o Icoană „Korsun – Eleousa” din Suzdal a fost îmbrăcată în argint, dar în această localitate există multe alte Icoane „Korsun”, puţin diferite între ele ca reprezentare, şi toate făcătoare de minuni.
Icoana „Korsun” este menţionată şi în viaţa Sfintei Doroteea de Kaşin (24 sept.), care a găsit o Icoană „Korsun” a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu între ruinele unei mânăstiri, a păstrat-o în chilia ei, Icoana devenind celebră prin minunile săvârşite (sec. XVI).





miercuri, 7 octombrie 2009

De ce bisericile ortodoxe au iconostas?

The baroque elaborately carved and guilded iconostasis and frescoed ceiling of of Saint Spas Church in Skopje, Macedonia. photo


Să fie oare iconostasul o formă de a-i separa pe clerici de credincioşii laici? Ori poate o strategie arhitecturală de a ascunde cele ce se săvârşesc în sfântul Altar de privirile celor aflaţi în naos? Oricât ar părea de surprinzător astăzi, iconostasul a apărut dintr-o pricină cu totul contrară : nu pentru a separa ci pentru a apropia şi uni.De altfel icoanele sunt întotdeauna mărturii ale unirii între dumnezeiesc şi omenesc. Fiecare chip al iconostasului este presimţirea eternităţii care străbate prin voalurile cărnii. Peretele dintre altar şi naos a apărut tocmai din trăirea realităţii că prin Euharistie locaşul liturgic e transformat într-un spaţiu de întâlnire între ceresc şi pământesc; iconostasul este aşadar prezentarea întrupată a Bisericii ca unitate a lumii văzute şi nevăzute. Prin fiecare Liturghie biserica devine centru liturgic al creaţiei, corabie eshatologică ce are ca reper şi destinaţie Împărăţia lui Dumnezeu. Despărţirea altarului de naos prin iconostas ne reaminteşte că viaţa noastră actuală este o permanentă tensiune între prezentul lumii în care trăim şi viaţa veşnică.Peretele iconostasului este şi expresia faptului că deşi simţim iubirea lui Hristos, ştim că Taina care ne susţine e necuprinsă de cugetul omenesc. Uşile împărăteşti, prin deschiderea lor, sugerează că Hristos Cel înălţat mai presus de ceruri ni se comunică nouă, celor vieţuind încă pe pământ. Mai mult decât atât, uşile împărăteşti trimit la Hristos - Uşa (Ioan X, 9) care ne deschide calea către Altarul veşnic al Împărăţiei. De fapt, Hristos e Uşa şi Calea şi Împărăţia.Dacă privim aceste realităţi cu ochi duhovniceşti vom înţelege că iconostasul nu e atât un perete despărţitor, cât mai degrabă unul transparent; este simbol al Împărăţiei lui Dumnezeu care este deja şi care vine; invitaţie la o împreună-călătorie a celor de pe pământ spre cer; expresie a unirii celor văzute cu cele nevăzute. Iconostasul descoperă tainic Viaţa pe care o pregustăm de pe-acum în Euharistie, Viaţă din care ne vom împărtăşi mai cu adevărat în Ziua cea neînserată a Împărăţiei.

Autor: Daniel Chira
Preluat şi prelucrat de Prot. Victor Mihalachi

marți, 6 octombrie 2009

Te poți mântui și dacă-ți tii mintea în rai?

Te poti mantui si daca-ti tii mintea in rai? Parintele Teofil Paraian a spus ca el nu intelege ce inseamna a-ti tine mintea in iad si ca el crede ca te poti mantui si daca-ti tii mintea in rai.

Da, te poti mantui si daca-ti tii mintea in rai!

Parintele Teofil e un copil in sensul evanghelic al cuvantului. Unii copii pot sa se nasca si sa creasca fara a fi infectati de iadul acestei lumi, daca parintii sunt in Biserica si Il au pe Domnul in viata lor, viu si lucrator.
Da, toti avem nevoie sa ajungem la starea de copil care se mangaluieste tinandu-si mintea in rai, in bucuria sfanta a Imparatiei care este in noi. Dar nu inainte de a strabate „vamile vazduhului launtric”, vamile de ganduri si sentimente pietrificate in mintea-inima, adica in adancul nostru de pana in fiecare celula a trupului si in fiecare putere a sufletului, prin iertare, binecuvantare, iubirea de vrajmasi, lepadarea impotrivirii, a judecatii si a comparatiei, a luptei si atacului, a manipularii si tuturor celorlalte „arme si mecanisme” de supravietuire!
Din nefericire insa, majoritatea copiilor se nasc incarcati de iadul din parintii lor, daca acestia nu se ingrijesc sa se vindece prin lucrarea poruncilor, prin Taina Pocaintei si prin Impartasanie. Eu, de exemplu, am fost conceputa intr-o permisie de pe front a tatalui meu. Sufletul lui, mintea lui, erau incarcate de iadul razboiului si acesta a trecut la mine fara nici o cenzura, fara ca el sa fi avut posibilitatea sa se lepede de el prin rugaciune si Spovedanie, fiind „nepracticant”... Desigur, si in toti cei conceputi in timpul razboiului si imediat dupa...
Si nu numai iadul din parinti il poate mosteni un copil, ci si pe cel al stramosilor, al neamului, al lumii din afara casei. De exemplu, daca un pruncut e tinut la televizor ca „doar ce sa inteleaga el in burta mamei sau cand e mic, mic”, tot iadul acela se descarca in el ca o informatie pe un hard disc! Deja si stiinta constata si „masoara” asta. Dar cine sa creada?
Dar sa nu deznadajduim pentru ca, atunci cand omul primeste de la parinti si de la lume, o astfel de povara, orice povara, Dumnezeu ii da acelui suflet putere pe masura, adica fara masura, si „ocazii” sa afle „Vestea cea buna” ca El a biruit iadul ca, alegand sa-L primeasca pe El ca Domn si Stapan al vietii sale, sa afle Calea si sa biruiasca lumea. Altfel cum as fi iesit eu, de exemplu, si nu numai, la Lumina Lui din fundul acela de iad?
Cine are in el, in mintea lui si in memoria lui afectiva, iadul unor suferinte nepredate spre vindecare Domnului, ale neamului si personale, nu are alta iesire decat sa-si tina mintea in iad, fara a se confunda cu el, si sa nu deznadajduiasca. Aceasta „tinere a mintii (atentiei) in iadul din noi” este ceea ce facem, la masura noastra, de-a lungul si, mai ales, in liturghia launtrica din seminarul „Sa ne vindecam iertand”.
Asta pentru iadul personal.
Dar n-am putea face asta daca nu am participa activ si efectiv cu Domnul la coborarea in iadul omului total, pentru „toata suflarea”, prin Sfanta Liturghie Euharistica!
Aceasta este Calea si Duhul Sfant ne invata si ne conduce, daca ne lasam in voia lui Dumnezeu, la „tot adevarul” si la bucuria aceea pe care nimeni nu o poate lua de la noi!

Cu dragoste si binecuvantare,
Maica Siluana