marți, 7 iulie 2009

Invitația pe care o face Seminarul iertării!


Cand cineva „isi permite” sa simta ura care a insotit durerea unui abuz, sau a unui lant de abuzuri, pe care a invatat s-o nege si s-o ingroape cat mai adanc in uitare pentru a putea trai, dupa ce in acel atunci si acolo n-a putut, sau n-a stiut sa faca ceva ca sa se apere sau sa se „razbune”, nu va mai intreba „de ce?”

Nu va mai intreba pentru ca va descoperi, in chiar focul urii asumate, ca abuzurile de orice fel nu se explica prin „de ce”, nu au o cauza rationala, depistabila cu ratiunea, ci una irationala, bestiala, ucigasa.

In acest moment omul se intalneste efectiv cu propria libertate si poate sa aleaga razbunarea prin ucidere sau iertarea.

Daca alege sa ucida, nu va alege niciodata confruntarea fata catre fata cu acela si nu va putea s-o faca „varsandu-i sangele”, pentru ca acela are un ascendent, o putere ascunsa asupra sa. Mai mult, acela i-a „intrat cumva in propriul sange”. Asa ca va trai multa vreme razbunandu-se si ucigandu-se pe sine insusi. Apoi, obosit si chinuit, va alege sa ucida, repetand gestul abuzator aspra altcuiva. Alesul, „tapul ispasitor”, va trebui sa fie cat mai nevinovat, cat mai aproape de conditia sa din momentul abuzului. Iar formele abuzului pot fi uneori atat de rafinate, incat ne putem permite sa nu le luam ca atare: un ras, o ironie, un gest obscen sau dispretuitor, o mangaiere, o aluzie…

Ei, de cele mai multe ori, in aceasta etapa nu uram pe nimeni! Nu putem uri pentru ca ura s-a transformat in arma ucigasa rece, eliberata de caldura fireasca a sufletului. Cata vrem sa uram putem inca ierta si iubi. Iata de ce strigi cu uimire ca poate acum a venit vremea sa urasti!

Ca sa invatam iubirea dupa care inseteaza inima noastra, e neovie sa intram in iadul din noi, acolo la radacina durerii netraite pana la capat si sa redescoperim, sa redesteptam ura aceea si sa i-o oferim lui Dumnezeu s-o transforme in iertare si iubire pentru om si ura neadormita pentru pacatul lui si, apoi, pentru al meu. Aceasta e lucrarea lui Dumnezeu in noi pe care El o face, dar numai daca noi i-o oferim ca pe o jertfa vie a sufletului pus pe jarul durerii de care am fugit prin uitare.

Revenind al intrebarea „de ce?”, nu putem sa nu vedem in ea un repros, o acuza aduse lui Dumnezeu, Care a permis asta si n-a facut nimic atunci.

Eu nu pot sa raspund in locul lui Dumnezeu, dar stiu ca El nu intarzie cu raspunsul cand Il intrebam ca sa intelegem si sa putem iubi. Eu am primit multe raspunsuri si cred in fagaduinta Lui ca voi cunoaste toate, asa cum El ma cunoaste pe mine. Acum toata truda mea e sa ma las cunoscuta de El ca sa nu aud in ceasul judecatii ca nu ma stie, desi I-am rostit Numele de atatea ori si chiar minuni am facut in Numele Lui!

Ce pot eu sa spun, incercand sa pun in cuvine intelesurile primite, este ca pentru a intelege inca de la primele experiente de viata, de ce ni se intampla ceva dureros, e suficient sa aflam ca in aceasta lume exista raul si sa fim invatati sa ne aparam. In functie de cei ce ne vor invata, nu numai prin cuvant, ci mai ales prin propria lor comportare, vom fi apoi, sau nu vom fi, victima raului si a raportarii la el. Asadar, daca omuletul nu este pus sau nu se pune cu stiinta, seriozitate si responsabilitate sub protectia lui Dumnezeu, este expus si se expune raului care inca stapaneste intunericul acestei lumi si va intra in „jocurile” lui, lasandu-se ademenit de inceputul care nu pare rau, sau chiar asa de rau (uitand, desigur, ca am acut rau cand n-am ascultat sfatul sau porunca parintilor), ba dimpotriva! Sau se expune, uitand sa aiba grija, sau rusinandu-se sa se apere sau sa strige, sau sa parasca…

Fara Dumnezeu, omuletul nostru va invata sa se apere doar prin metodele omului cazut, mereu contaminate de sugestii demonice, si abia apoi, dupa mai multe sau mai putine suferinte (in functie de mandria lui), prin cele dumnezeiesti.

Suferinta umana nu vine atat din durerea evenimentului traumatizant, cat din raportarea afectiva la aceasta si lantul de sentimente – resentimente – fapte „reparatorii” care urmeaza. Daca un copil abuzat ar putea sa traiasca toata ura pe care o simte atunci si sa si-o exprime cerand aparare si ajutor, ar reusi apoi sa „metabolizeze” evenimentul „fara rest” si sa ierte, redevenind intreg si sanatos sufleteste. Dar acest lucru se intampla rar, pentru ca multi copii sunt singuri in catastrofe, singuri de frica parintilor, de frica de a nu fi intelesi, singuri din cauza rusinii pentru „partea lor” de vina care, de obicei, este indusa de abuzator si chiar de cei care ar trebui sa-i apere sau sa-i ajute sa traiasca durerea traumei in mod sanatos. Ca urmare, va invata sa traiasca in logica ucigasa a acestei lumi si nu va iesi din ea decat in momentul in care o va lepada, alegand sa intre in logica lui Hristos Dumnezeu, Mantuitorul lumii!

Asta este invitatia pe care o face Seminarul nostru!




luni, 6 iulie 2009

Montreal, noiembrie 2007

”Din cauza aceasta nu sunt foarte mulți oameni înduhovniciți și sporiți în Biserică, pentru că nu se îndură să coboare în iadul din ei. Biserica este tocmai această putere care intră înlăuntrul nostru, este puterea pe care Dumnezeu ne-o dă ca să intre în noi, Împărăția lui Dumnezeu este în noi!”


Cântări ortodoxe dintr-o catedrală din Rusia!

Să ne rugăm!


Dragii nostri prieteni,
Stiu ca va rugati pentru noi si va multumesc, dar va rog ca, o vreme, sa va rugati impreuna cu noi si pentru noi cu rugaciunea:
Doamne, miluieste si cerceteaza cu harul Tau pe cei ce ne iubesc si pe cei ce ne urasc!
Doamne, rasplateste cu mangaierea Ta si cu bunatati pamantesti si ceresti pe cei ce ne iubesc si ne ajuta pe Cale!
Doamne, pune degraba si cu temei iubire in inima noastra pentru toti cei care ne vrajmasesc si ne fac rau cu voie sau fara voie, cu stiinta sau fara stiinta, cu gandul, cuvantul sau cu fapta si revarsa harul Tau in inima lor spre dragoste si intelegere!
Doamne, invata-ne sa fim blanzi si smeriti cu inima, cum ne-ai cerut!
Doamne, multumim pentru tot si pentru toate si fie Slava Ta in veci!
Doamne, Preasfanta Treime, Tata, Fiule si Duhule Sfinte, miluieste-ne pe noi si pe toata lumea Ta!
Amin!
Cu recunostinta,
Maica Siluana cu familia sa in Domnul


vineri, 3 iulie 2009

Din ciclul poeziilor găsite...(I)


Ele,

Pietrele înmuiate în spumă și-n sare

mi-au adus aminte de-un mine,

suspendat undeva într-un timp, la un alt mal.

Și așa...

Mi-am aruncat fulgerător privirea în sus!

Vroiam să-ți pui și cealaltă jumătate,

Ca plină fiind, dragă lună,

Să putem alerga împreună,

Spre mine! Și atunci Te-am strigat!

Ce bucurie, ai venit și te-ai așezat cu mine.

Ne-am odihnit tăcerea, o vreme...

vorbisem mult prea mult...și a venit,

apoi...răspunsul,

Tăia adâncul

Atât de ascuns, încât doar taina

Mai auzea la vocea șoptită:

Bucură-te,

ca nu o să mi te mai ia nimeni de la tine!

Sunt aici...

Tu-ule de la mal...


unA

Cufundarea în trecut...o lucrare a pocăinței

Un raspuns al maicii Siluana, prin care se sugereaza importanta "raidurilor", adesea periculoase, in propriul trecut, insa absolut necesare pentru o traire cat mai aproape de adevar a prezentului si o intregire a credintei ca doar cu El si prin El putem "cu adevarat" privi inainte!

"Mesajul tau, ca ale multora dintre cei care faceti sesiunea opt si lucrati la vindecarea de codependenta, e de mare folos pentru cei care cauta sa inteleaga la ce bun o cufundare in trecut... Tu ne dovedesti acum ca aceasta cufundare, aceasta constientizare si asumare prin acceptare a trecutului, a evenimentelor lui trecute, este, de fapt, o lucrare a pocaintei. Fara aceasta asumare a trairilor refuzate, ingramadite in uitare pentru ca nu sunt „frumoase” sau sunt prea dureroase, pocainta, oricat de „sincera” ar fi, va cuprinde doar frunzele si, eventual niste ramuri ale faptelor si atitudinilor noastre instrainate de Dumnezeu. Trunchiul lor si, mai ales, radacinile lor, sunt acolo departe, in cele ce le-am invatat de la cei ce ne-au crescut sau au avut impact de model asupra noastra. Acolo ai invatat tu ca mania nu trebuie exprimata, ca nu e frumos sa te infurii, si toata energia furiei sau a maniei s-a deghizat in invidie. La altcineva in zambet „dragut” si supunere. La altii in snobism... Asa, ai scapat de sanctiunea de care te temeai daca te maniai si ai trait ceva ce credeai ca nu „se vede” in afara... Numai ca n-ai facut decat sa-ti ingropi „furiosul” in subconstient si sa-l lasi sa te chinuie si sa te batjocoreasca spunandu-i, dandu-ti „fiori” de ce oribil si meschin e (si este) sa fii invidios... Asa ti-ai „exprimat ” furia doar fata de tine pana in momentele in care gasesti pe cineva mai slab, sau pur si simplu „dai pe de laturi” demonstrandu-le celor din jur ca se poarta inadmisibil... Tot timpul vei putea depista acolo, undeva, un judecator lipsit de mila la adresa celor din jur si vei simti cum mocneste un dezgust fara de margini pentru orice relatie. Ca sa supravietuiesti vei avea nevoie fie sa schimbi locul, fie relatiile, fie sa te retragi in imaginar sau in lecturi. Desigur o activitate creatoare poate fi o buna supapa pentru amandoua ascunsurile...

Apoi, iata ce minunat, umblarea in trecut te-a ajutat sa-ti asumi responsabilitatea pentru „ale tale” si ce minunat se „dezumfla” gravitatea a ceea ce ne-a ingrozit sau dezgustat... Pe masura ce ne asumam ale noastre si le oferim Domnului, impreuna cu acestea oferim si cele primite de la ai nostri...

Acum foarte important este ca tot ce descoperim, si ne asumam, sa le oferim Domnului, sa le spovedim daca sunt pacate pentru a avea energia sa ne iubim pe noi insine si pe cei de langa noi...

Da, nu credem ca Dumnezeu ne iubeste, pentru ca nu am avut nici o experienta a iubirii neconditionata. Pentru ca am trait doar conditionarile pe care ni le ofereau cei ce, de fapt, ne iubesc si neconditionat... Cati parinti n-am cunoscut la poarta penitenciarelor, de exemplu, care, inainte sa aiba un copil dincolo de gratii, ii spuneau acestuia: „daca nu esti cuminte, nu te mai iubesc...” ca apoi, acolo, sa fie din iubire...

Apoi, nu credem ca Dumnezeu ne iubeste pentru ca noi nu ne putem iubi cu cele ascunse ale noastre. Daca vom crede si vom intelege ca pacatul nu e tot una cu noi, ca este o diferenta ontologica intre pacat si pacatos, vom intelege cu inima ce este iubirea si vom crede in ea. Acum doar o gandim si o judecam dupa senzatiile de satisfactie transformate in perceptii de valoare...

Sunt valoros pentru ca ma iubeste...? Nu, nu! Sunt o valoare inestimabila pentru ca sunt „lucrul mainilor lui Dumnezeu”, nu alor mele! Fac o multime de lucruri lipsite de valoare, sau rele, pentru ca am invatat asta, pentru ca firea cazuta ma impinge la asta si eu nu stiu, sau nu vreau sa stiu ca Dumnezeu imi da putere sa spun „nu” impulsului si aleg ca mai degraba sa-l neg, sa-l „refulez” etc... si cu cat ne vom ascunde mai abitir, cu atat barna din ochii nostri va fi mai mare si, prin ea, nevoia fireasca de vindecare si convertire la Adevar, se va transforma in ravna de a-i vindeca pe ceilalti, de a-i schimba pe ei sau de a-i tolera pentru a ne satisface nevoia parazita de victimizare sau de justificare de sine...

Doamne, ajuta-ne sa intelegem cuvantul Tau si sa-l implinim!

Maica Siluana




vineri, 26 iunie 2009

...din experiențele de viață