luni, 10 aprilie 2017

"Timpul Smochinelor"

"Să stăm bine, să luăm aminte, să judecăm cu multă chibzuinţă. Pentru nimic în lume să nu primejduim avutul cel mai de preţ – sufletul – oferind Domnului jalnicul, iritantul, netrebnicul spectacol al unor fiinţe refugiate în prostia rea, fudulă, stupidă a legalismului contabilicesc. Contabilitatea, celalalt nume al demonismului, arma perfectă şi statornica metodă de lucru a vrăjmaşului! Să nu plece Hristos de la noi înfometat, însetat, cu inima deşartă şi sufletul mâhnit. Tânărul bogat se îndepărtează trist, dar înţelept este a presupune că, văzându-l cum pleacă, Domnul se va fi îndurerat şi El. Dacă Hristos ne face neasemuita cinste de a ni se adresa, răspunsul nostru fulgerător – neoprindu-se la nimic altceva: real, cuminte, sigur – să fie numai: “Iată-mă, Doamne.” Răspuns neexaltat, neexagerat, străin de orice imprudenţă şi delir, răspuns calm şi stângace, pentru că ştie că realitatea cea mai reală se numeşte Hristos. Hristos acum şi de-a pururi. Hristos “cu timp şi fără timp”. Hristos, deţinătorul cheilor vieţii, Domn al sâmbetei şi al Timpului." (Nicolae Steinhardt)


http://www.nistea.com/steinhardt_timpul_smochinelor.htm

vineri, 7 aprilie 2017

Cum aflam liniștea sufletului într-o societate în plină mișcare?

"... sufletul nu se neliniștește datorită evenimentelor exterioare, ci datorită atitudinii noastre față de ele, datorită gândurilor despre ele. Neliniștea este simțirea sufletului tulburat de sugestiile demonice care se cuibăresc în gândurile noastre, uneori chiar le înlocuiesc. Ca urmare, paza gândurilor, renunțarea la ele este un prim pas către liniștea sufletului."  maica Siluana Vlad 



Liniștea adevărată a sufletului, numită de Sfinții Părinți isihie, nu poate fi dobândită decât în pustie, fugind de această „societate în plină mișcare”. Astăzi, din câte se pare, sunt tot mai puțini oameni care caută această liniște sufletească, deși, slavă Domnului, încă sunt. Și totuși, iată, un suflet angajat serios în mișcarea acestei lumi își pune întrebarea și, deci, dorește liniște sufletească. Și eu știu din experiență că nu există dorință omenească sănătoasă lipsită de soluții dumnezeiești. Așa că voi încerca să-ți împărtășesc câteva din gândurile pe care le am în inima mea. 
Mai întâi, aș vrea să-ți spun că sufletul nu se neliniștește datorită evenimentelor exterioare, ci datorită atitudinii noastre față de ele, datorită gândurilor despre ele. Neliniștea este simțirea sufletului tulburat de sugestiile demonice care se cuibăresc în gândurile noastre, uneori chiar le înlocuiesc. Ca urmare, paza gândurilor, renunțarea la ele este un prim pas către liniștea sufletului. 
Al doilea gând este să trăim evenimentele cu rugăciune, cu chemarea lui Dumnezeu, fără să cultivăm atitudinile de ambiție, de concurență. Chiar să renunțăm la îngrijorare. Grijile, spun Sfinții Părinți, sunt o boală gravă a ființei omenești. De aceea și ne îndemnăm la Sfânta Liturghie să lepădăm grijile lumești. Fă acest exercițiu cât mai des posibil: „Doamne, sunt îngrijorată pentru asta, mă lepăd de grija asta, mă încredințez cu totul milostivirii Tale”. În acest fel mintea ți se va limpezi și vei găsi soluții cu adevărat bune și creatoare la problemele tale. 
O a treia cale de dobândire a liniștii sufletești este eliminarea gălăgiei. Nu putem elimina gălăgia făcută de ceilalți, dar o putem elimina pe cea pe care o facem sau o acceptăm noi. Astfel: lepădarea vorbirii în deșert, nu mai zic de lepădarea vorbirii de rău care, pe lângă gălăgia vorbelor rostite, produce o gălăgie lăuntrică infernală. Renunțarea la TV, internet cât mai mult posibil. Poți să încerci să scoți total aceste canale de gălăgie din viața ta și vei constata cu uimire că nu-ți este periclitată cariera, dimpotrivă. Bineînțeles, nu mă refer la operațiunile necesare meseriei tale. 
O sursă bogată de liniște sufletească este ascultarea cu atenție a celui din fața ta. Învață să asculți în tăcere. Nu te teme, îți va veni și ție rândul să vorbești, dar, când vorbește celălalt, nu vorbi, nu gândi, ci ascultă. Știu că pare imposibil, dar vei vedea că vei reuși și te vei bucura de multă liniște sufletească, dar și de alte daruri încă nebănuite. 
De asemenea, o cale - poate cea mai importantă, dar de nepracticat fără practicarea celorlalte - este decuparea din timpul unei zile (24 de ore) a unui timp de tăcere împreună cu Dumnezeu. Poți să începi cu un sfert de oră, dar să fii perseverentă. 
Mulțumesc și eu pentru întrebare și preocupare! 

Cu rugăciune și binecuvântare, 
Maica Siluana

http://www.sfintiiarhangheli.ro/intrebari/20170317/linistea-sufletului-intr-o-societate-plina-miscare

luni, 7 noiembrie 2016

Colocviul Internațional „Întâlnirea cu duhovnicul” - Părintelui Sofronie Saharov (1896-1993), la a V-a ediție, 13-15 noiembrie, la Iași și la Mănăstirea Neamț


Mitropolia Moldovei și Bucovinei și Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae” din Iași organizează în perioada 13-15 noiembrie, la Iași și Mănăstirea Neamț, a V-a ediție a Colocviului Internațional Întâlnirea cu duhovnicul, dedicată Părintelui Sofronie Saharov (1896-1993).

Detalii AICI

sâmbătă, 5 noiembrie 2016

Rugăminte

Doamne ajuta! Cineva a creat si utilizeaza un cont de Facebook cu numele Maica Silona (https://www.facebook.com/maica.siluana.1?fref=ts).
 Acest cont nu are nicio legatura cu maica Siluana Vlad. Singura legatura este aceea ca, persoana respectiva foloseste in mod abuziv fotografia maicii Siluana si un nume de cont foarte asemanator, cu care induce lumea in eroare. Va rugam sa raportati acest abuz urmand pasii de aici (https://www.facebook.com/help/167722253287296?ref=shareable). In felul acesta poate o ajutam pe persona respectiva sa-si recapete propria identitate si sa nu aiba nevoie sa o foloseasca pe a maicii Siluana Vlad. Multumim!

joi, 3 noiembrie 2016

Învățare... Learning experience... (Piper)



Piper, o experiență de învățare...

vineri, 23 septembrie 2016

24 Septembrie - pomenirea Sfântului Cuvios Siluan Athonitul



"Dacă prin patimile Lui Domnul Cel milostiv ne-a dat pe pământ pe Duhul Sfânt de la Tatăl, ba ne-a dat însuşi Trupul şi Sângele Lui, e limpede că ne va da şi toate cele de care avem nevoie. Să ne predăm voii lui Dumnezeu şi atunci vom vedea purtarea de grijă a lui Dumnezeu şi Domnul ne va da şi ceea ce nu aşteptăm. Dar cine nu se predă voii lui Dumnezeu, acela nu va putea vedea niciodată purtarea de grijă a luiDumnezeu faţă de noi." (Sfântul Siluan Athonitul)

duminică, 15 mai 2016

Metoda noastră: psihologică sau duhovnicească?

Metoda maicii Siluana este singura metodă, care pentru mine a funcționat. Alături de  Maica am avut curajul să călătoresc în străfundurile ființei mele. Alături de Maica m-am întâlnit cu mine și am redescoperit Bucuria de a fi mai aproape de Domnul. Este metoda pe care o creditez si pe care o recomand si pentru care-i mulțumesc Maicii! Vă invit să dați mărturie despre cum a lucrat pentru voi, aceată metodă, a întâlnirii cu maica Siluana!


"Tot mai frecvent auzim comentarii și primim reproșul că metoda pe care o folosim noi în cursurile, seminariile și consilierile desfășurate în cadrul Centrului „Sfinții Arhangheli” ar fi o psihologie mai mult sau mai puțin îndoielnică.
Consider că e momentul să dau un răspuns, fie el și sumar, la această frământare.
Metoda pe care o folosim noi, sau, cum spun unii „învățătura maicii Siluana” este pur și simplu (iertată să-mi fie îndrăzneala) o revărsare a milostivirii Domnului în neputința mea oferită cu totul Lui. Această revărsare, cum deja o experimentează mulți căutători, vine peste oricine se deschide Domnului într-un anumit fel. Este deschiderea (pe care eu o numesc „crăpare”) care apare atunci când îți trăiești durerea proprie „până la fund”, fără rest, și o lipești strâns, strâns de mila Domnului și de durerea întregii lumi. Când Domnul arată omului că durerea lumii e și durerea Lui și că această durere este inundată de milostivirea Lui iubitoare, inima omului „crapă” de atâta durere și se umple de uimire, bucurie și nădejde. Prin această „crăpătură” se revarsă înțelegerea învățăturii Bisericii pe care omul o poate trăi, mai mult sau mai puțin conștient, ca pe o moarte urmată de o înviere în duh. Apoi, acestă Învățătură, devine, pur și simplu, a ta. Nu mai este „în afară”, ci în tine și se activează „de la sine” în fața oricărui om îndurerat care caută cu sinceritate ajutor. Dar numai dacă rămâi mereu lipit de Domnul prin „metodele” Bisericii.
Cum am ajuns eu aici? Îndrumată de marele meu maestru: durerea. Am suferit mult și, de la un anumit moment dat, cu mult folos.
Acest folos a izbucnit în viața mea când Domnul mi-a oferit un mare dar: mi-a dat să gust din durerea Lui pentru omul aflat în durere. Trăirea a durat doar câteva momente, dar a fost ceva ce nu se poate uita și care mi-a schimbat viața fundamental și definitv. De atunci am devenit, cu multă nevrednicie, sluga acestei dureri dar și beneficiara mângâierii dumnezeiești care vine doar prin acceptarea ei atât ca loc de întâlnire cu Domnul cât și ca vas de primire a Milostivirii Lui.
Așa s-a născut, treptat, metoda mea, pe care o folosim acum în activitățile noastre. Puterea acestei metode constă în folosirea puterii necreate a Domnului (harul) obținută prin Sfintele Taine, păstrată prin lucrarea poruncilor după putință, dar și, mai ales, activată prin invocarea efectiva a Prezenței și Milostivirii Sale în chiar durerea simțită. Concret: în loc să căutăm mijloace de evadare sau de ne-simțire a durerii - trupești sau sufletești - alegem s-o acceptăm, să-i ascultăm „glasul” și s-o oferim Domnului chemând Sfântul Său Nume în ea. Prin durerea trăită astfel intrăm în mila Domnului.
De fapt, această metodă a pornit de la metoda Părinților filocalici care ne învață efectiv să conlucrăm cu Harul prin rugăciunea Numelui Domnului, prin invocarea Prezenței Sale personale în viața noastră.
Aici însă, am întâmpinat o mare problemă: mulți dintre cei care ni se adresează consideră că „viața noastră” este „povestea vieții noastre”, adică semnificația pe care o dăm noi, după modelul celor din jur, evenimentelor vieții. Or, viața noastră nu este o telenovelă, nu este colecția de știri despre ce ni se întâmplă, ci miracolul viu al mișcării și manifestării puterilor noastre sufletești în trupul nostru, acum și clipă de clipă. Aceste mișcări și manifestări, mereu schimbătoare, mereu noi, sunt, în același timp, într-o coerență și o interdependență uluitoare cu implicații incredibile pentru calitatea vieții noastre ca „poveste”. Fără cunoașterea și asumarea personală a acestui „viu” din noi rămânem „formatați”, cum spune Părintele Rafail Noica, rămânem robii programelor moștenite sau dobândite de la „lumea aceasta” și nu ne oferim „pe noi înșine” Domnului și nici „toată viața noastră”.

Ca să ieșim din acest impas ne ajută Părinții filocalici. Ei au avut și ne-au transmis o minunată „știință a sufletului” ca vas al Dumnezeului Celui Viu, exprimată în limbajul biblic îmbogățit și „adecvat” vremii lor prin folosirea conceptelor (nu și a duhului) filozofiei grecești. Numai că, astăzi, acest limbaj poate fi greu receptat. E nevoie de multă rugăciune și de o intrare în duhul Părinților.
Și totuși, există soluții pentru că duhul Părinților filocalici este chiar lucrarea Duhului Sfânt, viu și lucrător și astăzi în Biserica Sa. El, Duhul Sfânt, Darul Mântuitorului, poate folosi, pentru a-l „învăța toate” pe omul care caută Adevărul, orice mijloc omenesc (ba chiar dobitocesc, dacă ne amintim de măgărița lui Valaam) dacă acesta alege să fie credincios și nu necredincios.
Așa am ajuns noi, prin rugăciune și îndrumare de la Părinți, să ne deschidem informațiilor oferite de științele academice seculare: psihologie, neuroștiință, biologie celulară, biochimie, fiziologie etc. Pentru o mai bună cunoaștere, atât a ceea ce este viața în realitatea ei vie, biologică, cât și a „vasului de lut” în care se trăiește și se manifestă. Această cunoaștere ne ajută să descoperim că omului nu-i este suficientă această viață, că el nu este „isprăvit” prin nașterea din trup, că vine pe lume fără a avea în sine, ca animalul sau planta, „instrucțiuni de folosire a vieții” și că are nevoie să învețe să-și trăiască viața ca om. Așa descoperim că cei ce ne dau viața pământească și ne cresc în această lume ne oferă doar programe de supraviețuire. Așa ajungem să descoperim că adevărata noastră viață se cere întregită cu ceva infinit, după măsura setei noastre infinite de viață și a dorului nostru infinit de fericire. Așa ajungem să înțelegem ce este și de ce ne trebuie „suflarea de viață făcătoare” a lui Dumnezeu. Așa descoperim că nu suntem oameni dacă viața noastră nu este altoită în Hristos Domnul, adevărata noastră viață. Așa dobândim, nu niște „instrucțiuni automate, înnăscute” de viețuire, ci o știință și o artă de a fi vii în Cel Viu. Și toate aceste minuni le învățăm chemând și primind pe Domnul în cele mai simple gesturi și acte ale vieții de zi cu zi. Ale vieții trăită conștient și responsabil.
Așa descoperim pe viu că sufletul și trupul nostru sunt o alcătuire minunată pe care o folosim greșit căutând în ea, în limitele ei de creatură, împlinirea dorului infinit de bine, frumos și fericire.
Așadar, metoda noastră, care e încă în facere, este, de fapt, pocăința, adică o reorientare și o deschidere a puterilor și constituției noastre create către Dumnezeu pentru a primi de la El puterea și știința de a fi oameni, de a învăța să dobândim viața pentru care am fost creați.
Așa să ne ajute Dumnezeu!"

Monahia Siluana Vlad