joi, 15 octombrie 2009

Anunț umanitar: Timpul nu mai are răbdare cu un copil de 9 ani!

Cuvintele unui copil de 9 ani, care a aflat că are cancer: “Doamne, mami, câte am mai putut să trec şi eu prin viaţa asta!”


O familie din Hunedoara urăşte de moarte ticăitul ceasului. Chiar în clipele astea, cancerul osos al fetiţei lor de 9 ani, Anamaria Boca, galopează spre metastază. Nouă zile, atât i-au mai rămas până atunci. Ultima şansă: operaţia la Viena, musai peste nouă zile. Nici o zi în plus.

Doctorii români au trimis-o acolo, aici n-au ce-i mai face. Clinica vieneză cere 30.000 de euro; părinţii fetei câştigă împreună nici 2.000 de lei: ea lucrează la croitorie, el – în fabrică.

Deocamdată au avut noroc, 5.000 de euro s-au strâns în câteva zile, de la prieteni, primărie şi câţiva afacerişti. Dar atât costă doar primele consultaţii la Viena. Mai rămâne de strâns restul… o avere pentru un orăşel ca Hunedoara.


“Mami, noi nu ne speriem, suntem cele mai tari”


Până acum trei săptămâni, familia Boca era fericită. Anamaria, singurul lor copil, nu făcuse o injecţie în viaţa ei în afară de vaccin şi nici nu călcase vreodată într-un spital. Sărea coarda, mergea pe bicicletă, se dădea cu rolele. Într-o seară s-a plâns că o doare piciorul drept. A doua seară la fel. În a treia zi, mama a dus-o la doctor.

După aia au curs toate, pe rând, ca într-un film de groază: radiologii, analize, ecografii, EKG-uri şi la urmă biopsia. Anamaria, copil alintat până acum, la spital a uimit pe toată lumea. La tomograf, de pildă, când au băgat-o în cutia aia pentru 45 de minute, zâmbea şi îşi încuraja mama: “Vezi, mami, noi nu ne speriem, suntem cele mai tari”.

La spital, cât a dormit cu mama în pat, o învelea peste noapte, să nu răcească. Când o vedea obosită, ea, copil, o trimitea pe mamă la somn, îngrijorată, ca un om mare. “La final, biopsia ţesutului moale tumoral a arătat clar că e cancer cu grad înalt de malignitate la peroneu. Zena, mama, m-a sunat imediat: sunt tâmpiţi că în cinci zile pot să spună aşa ceva, mi-a spus. Nu credea că e adevărat. Petre, tatăl, stă şi acum pe calmante. Piciorul drept al fetiţei e mai îngroşat cu doi centimetri decât cel sănătos. Medicina nu-şi poate explica de ce a apărut tumora şi când. Asta îmi spune că se poate întâmpla oricui, oricând, din senin”, ne spune Dana, prietenă a familiei. Lucrează cu Zena în fabrica de confecţii. În trei săptămâni, fetiţa s-a maturizat cât în cinci ani, zice. “După tot setul acela de analize, după două săptămâni de spitalizare, Anamaria atât a zis: «Doamne, mami, câte am mai putut să trec şi eu prin viaţa asta!»”
10 lei, donaţia pensionarei amărâte

De şase zile, de când a început campania de donaţii pentru fetiţă, familia se bate cu timpul. Un adevărat război. Se numără banii strânşi şi zilele rămase până la metastază. Primul s-a mişcat învăţătorul, Tiberiu Dîscu: “Marţi, la ora 9, am aflat. Până la 11 împărţisem deja 450 de bileţele elevilor, cu anunţul umanitar, să le dea părinţilor şi diriginţilor; am continuat să împart pe la toate şcolile. Xeroxul din cancelarie a mers continuu, topurile de hârtie se duceau văzând cu ochii. Aşa, am strâns 3.000 de lei numai din clasa noastră. Un copil a venit cu 1.000 de lei, altul, sărac, cu 4 lei. Directorul a sunat pe la ziare, un jurnalist de la Radio România ne-a ajutat să facem un site de campanie. Vorbesc zilnic cu atâţia oameni, încât seara îmi încarc telefoanele şi după-amiază, pe la trei, trebuie să le reîncarc”.

De miercuri încolo, toate s-au derulat rapid, năucitor aproape. Mama a fugit la bănci, să deschidă conturi, apoi iar la spital şi iar pe la rude şi prieteni… “Într-o zi am făcut sute de afişe gratis, o ingineră ne-a tradus fişele medicale pentru Viena tot benevol. Duminică, la slujbă, se vor face colecte pe la toate bisericile din oraş, ortodoxe, catolice, penticostale sau reformate. Primăria ne-a dat 4.000 de lei. De la o singură bancă s-au strâns 5.000 de lei, în două ore jumate. La o întrunire a oamenilor de afaceri într-o singură oră am strâns 2.100 de lei. O pensionară amărâtă a trimis 10 lei, că atât mai avea. Doar o singură instituţie s-a supărat că am îndrăznit să punem un afiş pe geam”, zice Dana. Ieri era în centrul oraşului cu o cutiuţă pentru donaţii. O parte din bani au sosit datorită site-ului www.ajutorpentruana.info; sute de persoane au aflat povestea fetiţei şi mai departe au trimis linkul pe e-mail. În redacţia Gândul, de exemplu, mesajul s-a ivit din senin, pe mailul unui coleg.

Donatorul de la miezul nopţii

Alaltăieri la miezul nopţii, telefonul Danei a sunat din nou – era un donator din alt oraş, primise linkul pe e-mail, încercase să doneze online şi nu reuşise. Încăpăţânat, omul încerca să afle de la Dana cum poate face să dea şi el un ban. În timp ce vorbeam cu familia Boca, iar a sunat mobilul Danei. Erau trei măicuţe de la o mănăstire din Moldova. Voiau să doneze. Nimeni din familie nu le cunoaşte pe călugăriţe. “Vărul din Iaşi trebuie să fie. Sigur el a anunţat, că n-avea cine altul”, a şoptit tatăl. Apoi şi-a plecat privirea, ca şi cum ar fi mulţumit unei persoane invizibile.

Dar toate acestea sunt donaţii mici şi în ritmul ăsta e greu de spus dacă se vor strânge toţi banii în 14 zile. Mai toată Hunedoara a aflat de Anamaria, dar bogaţii oraşului n-au apărut până acum cu o sumă mai importantă.

Ce poţi cumpăra cu 25.000? Răspuns: “Operaţia mea”

În vremea asta, din dormitorul ei, fetiţa visează la ce se va face când va creşte. Poliţistă. Dar ca să ajungă la asta ştie că e musai să fie joi la 11 la spital la Viena. Şi e chiar bucuroasă, fiindcă la joacă fetiţele i-au povestit cum că oraşul e plin de carusele şi de parcuri pentru distracţii. Şi-a calculat ea că Viena trebuie că e un oraş ceva mai mare decât Hunedoara şi cu mai multe ambulanţe decât Timişoara. La spital o să-şi ia cu ea “patul mare” – un cearceaf cu clovni coloraţi de când era ea bebeluş, un pui de pernuţă de acasă şi… pe iepuraşele de pluş Ana şi Alexandra. “Ana e cea roz, Alexandra cea albă, amândouă sunt la fel de pufoase. Acum stau îmbrăţişate fiindcă sunt verişoare”, râde fetiţa. L-ar lua cu ea la spital şi pe motanul viu Jonică, şi pe câinele Nero, şi pe hamsterii Ţuţa şi Ţuţu, să fie acolo toţi când îşi revine din anestezie. Asta, desigur, dacă se vor strânge toţi banii pentru intervenţie. “Ce poţi cumpăra cu 25.000 de euro: o casă, o maşină?”, am întrebat-o pe fetiţă. “Operaţia mea”, ne-a răspuns.

Donaţiile se pot depune în conturile următoare:
RO61 BTRL 0630 1201 U109 90XX RON
RO36 BTRL 0630 4201 U109 90XX EUR, Banca Transilvania sucursala Hunedoara, Boca Zenaida Daniela
Cod Swift Banca Transilvania BTRLRO21HD1

RO19 RNCB 0160 1122 8164 0001 RON
RO89 RNCB 0160 1122 8164 0002 EUR, BCR, sucursala Deva, Boca Zenaida Daniela
Cod Swift BCR, RNCBROBUXXX

www.ajutorpentruana.info


Preluat de
AICI

Corul „Byzantion” în Catedrala Mitropolitană din Iași, 12 octombrie 2009

La Catedrala mitropolitană din Iaşi a avut loc aseară concertul extraordinar de muzică psaltică intitulat „Byzantion cântă pelerinilor”, susţinut de Corul „Byzantion” din Iaşi. Repertoriul celor 20 membri ai formaţiei de muzică psaltică, dirijaţi de Adrian Sârbu, a cuprins 12 piese religioase.
Concertul Formaţiei de muzică psaltică „Byzantion” a avut loc cu binecuvântarea şi în prezenţa Înalt Preasfinţitului Părinte Teofan, Arhiepiscopul Iaşilor şi Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, cu sprijinul Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, Primăriei Municipiului Iaşi, Universităţii de Arte “George Enescu” din Iaşi şi Asociaţiei Culturale “Byzantion” şi a fost moderat de protos. Hrisostom Rădăşanu, consilier în cadrul Sectorului Învăţământ şi activităţi cu tineretul al Arhiepiscopiei Iaşilor.
În deschiderea repertoriului a fost intonat imnul Preasfintei Treimi de la Oxyrynchos, Egipt, sec. al III-lea, iar apoi au fost intonate piesa “Pre Tine Te Lăudăm”, compusă de episcopul Niceta în sec. al IV-lea, rânduiala Apostolului, “Slava” pe glasul II plagal la slujba Vecerniei a Sf. Cuv. Parascheva, de Anton Pann, “Heruvic”, glasul I tetrafonic, de Grigore Protopsaltul, glasul al III-lea, “Robii Domnului”, de Ghelasie Basarabeanul, “Mărturisiţi-vă Domnului”, Psalmul 135, fragmente din tradiţia Sfântului Munte Athos, “Mărimuri”, glasul I la Sf. Ier. Vasile cel Mare şi la Sf. Cuv. Parascheva de Dimitrie Suceveanu şi Anton Pann, slujba Imnului Acatist, fragmente din Acatist şi Condacul “Apărătoare Doamnă”, de Anton Pann, Prochimenul “Cine este Dumnezeu”, de Filotei Moroşanu, glasul al III-lea plagal, “Doxologie”, glasul al III-lea, de Ioan Zmeu şi Asmaticon de Hurmuz Hartofilax şi Polihronion pentru Mitropolitul Moldovei, glasul al IV-lea de Macarie ieromonahul, dedicat mitropolitului Veniamin Costachi.
În cuvântul rostit la final, IPS Teofan a remarcat faptul că prin intermediul slujbelor care se oficiază la Catedrala mitropolitană din Iaşi şi „prin astfel de concerte, pelerinii au ocazia să fie pregătiţi sufleteşte înainte de a se închina la sfintele moaşte ale Sf. Cuv. Parascheva”. De asemenea, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei a făcut câteca referiri la cântările bizantine, după care a mulţumit membrilor Corului „Byzantion”, precum şi celor care au sprijinit această iniţiativă.
Text preluat de AICI






luni, 12 octombrie 2009

Biserica Ortodoxǎ Românǎ Sfânta Parascheva din Wakefield a primit Sfințitul Veșmânt al Sfintei Cuvioasei Maicii noastre Parascheva de la Iași



Ieri, 11 octombrie 2009, Biserica Ortodoxă, Sfânta Parascheva din Wakefield, statul Massachusetts s-a „înveșmântat” cu Sfințitul Veșmânt al Sfintei Cuvioasei Maicii noastre Parascheva de la Iași. Astfel, cu binecuvântata prezență a Înalt Prea Sfinției Sale Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din America și Canada, a unui sobor de preoți, care s-au alăturat părintelui nostru paroh Nicolae Simion, am luat parte la un moment de mare însemnătate duhovnicească. Sfințitul Vesmânt a fost dăruit Bisericii noastre, de către Înalt Prea Sfinția Sa, Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei, marcând astfel începutul unei noi experiențe duhovnicești, „o adiere de aer curat”, care vine să revigoreze un spațiu american, destul de „arid” în ceea ce privește trăirea spirituală autentică.


Î.P.S Nicolae, dând citire documentului semnat de Î.P.S. Teofan, Mitropolit al Moldovei și Bucovinei, prin care se certifică însemnătatea acestui dar deosebit



Icoana Sfintei Cuvioasei Maicii Parascheva de la Iași, pictată și dăruită Bisericii noastre, de către Andreea Vasiliu



Fie ca această zi să reprezinte început bun în experiențele noastre duhovnicești, în încercarea noastră permanentă de a-L iubi pe Dumnezeu și pe aproapele nostru tot mai mult iar rugăciunile Sfintei, să ne lumineze, să ne protejeze și să ne facă aceste căutări mai ușoare! Pacea Domnului nostru Iisus Hristos să fie cu noi cu toți! Amin!

sâmbătă, 10 octombrie 2009

Biserica Ortodoxǎ Românǎ Sfânta Parascheva din Wakefield va primi Sfințitul Veșmânt al Sfintei Cuvioase Maicii noastre Parascheva de la Iași


Prin Binecuvântarea Înalt Prea Sfințitului Nicolae, Arhiepiscop al Arhiepiscopiei Ortodoxe Române din cele douǎ Americi, si bunǎvoința Înalt Prea Sfințitului Teofan, Mitropolit al Moldovei si Bucovinei, Biserica Ortodoxǎ Românǎ Sfânta Parascheva din Wakefield va primi Sfințitul Vesmânt al Sfintei Cuvioase Maicii noastre Parascheva de la Iasi.
Sfințitul Vesmânt va fi adus de Pǎrintele Arhidiacon Prof. Dr. Gabriel C. Oprea si va rǎmâne definitiv in biserica noastrǎ pentru ocrotirea Sfântului lǎcaș și al parohienilor noștri.
Slujba dedicatǎ aducerii Sfintitului Vesmânt va fi oficiatǎ Sâmbǎtǎ, 10 octombrie începând cu ora 6:30 seara, prin Așezarea în Lacrǎ a Sfințitului Veșmânt. Se va oficia slujba Acatistului Sfintei Parascheva, urmatǎ de slujba Vecerniei. Slujba va fi oficiatǎ de Inalt Prea Sfintitul Arhiepiscop Nicolae, alǎturi de preoții prezenți la acest eveniment sfânt al Bisericii noastre.
Mulțumim Pǎrinților noștri Ierarhi, ostenitorilor si organizatorilor acestui eveniment istoric si sfânt al Parohiei noastre.

Preot Paroh Nicolae Simion - Iconom Stavrofor



vineri, 9 octombrie 2009

9 octombrie, cinstirea Icoanei Maicii Domnului din Korsun


Originară din Efes, Icoana „Korsun” („Chersonese”, „Korsun – Efes”) a Maicii Domnului a ajuns în Rusia prin două copii distincte, făcătoare de minuni fiecare: una în ziua de 9 octombrie 988, iar cealaltă în 1162-1163. Nu se cunosc date exacte despre autorul primei Icoane „Korsun”, considerat a fi însuşi Sfântul Evanghelist Luca.

În ziua de 9 octombrie, Biserica Ortodoxă Rusă pomeneşte mutarea uneia dintre Icoanele „Korsun” de la Korsun la Kiev, de către prinţul întocmai cu Apostolii, Vladimir. Mai târziu, Icoana a fost dusă la Novgorod, în prezent aflându-se în catedrala Adormirii Maicii Domnului din Moscova.
O altă Icoană „Korsun” a fost adusă în 1162, din Efes, astfel: Sfânta Eufrosina de Poloţk (23 mai), fondatoarea mânăstirii Mântuitorului din Poloţk, a aflat de această Icoană greacă şi a trimis daruri împăratului bizantin Manuel Comnen şi patriarhului Luca Hrisovergos, pentru a primi o copie a ei.
Pe drum, Icoana a trecut prin Korsun, iar localnicii au insistat ca ea să poposească o vreme la ei. Icoana Maicii Domnului a rămas în Korsun aproximativ un an, şi, deşi era adusă din Efes, a primit numele de „Icoana Korsun” sau „Korsun-Efes”, cum este cunoscută până astăzi.
În 1239 Icoana a fost mutată în Toropeţ, cu ocazia cununiei prinţesei Alexandra de Poloţk, cu prinţul Alexandru Nevski (pomenit ca sfânt la 23 nov.), unde a rămas până în 1917.
în timp, au apărut numeroase copii ale Icoanei „Korsun”: în Nizni Novgorod, a ieromonahului Simeon (în 903) şi în Suzdal. În 1590 o Icoană „Korsun – Eleousa” din Suzdal a fost îmbrăcată în argint, dar în această localitate există multe alte Icoane „Korsun”, puţin diferite între ele ca reprezentare, şi toate făcătoare de minuni.
Icoana „Korsun” este menţionată şi în viaţa Sfintei Doroteea de Kaşin (24 sept.), care a găsit o Icoană „Korsun” a Preasfintei Născătoare de Dumnezeu între ruinele unei mânăstiri, a păstrat-o în chilia ei, Icoana devenind celebră prin minunile săvârşite (sec. XVI).





miercuri, 7 octombrie 2009

De ce bisericile ortodoxe au iconostas?

The baroque elaborately carved and guilded iconostasis and frescoed ceiling of of Saint Spas Church in Skopje, Macedonia. photo


Să fie oare iconostasul o formă de a-i separa pe clerici de credincioşii laici? Ori poate o strategie arhitecturală de a ascunde cele ce se săvârşesc în sfântul Altar de privirile celor aflaţi în naos? Oricât ar părea de surprinzător astăzi, iconostasul a apărut dintr-o pricină cu totul contrară : nu pentru a separa ci pentru a apropia şi uni.De altfel icoanele sunt întotdeauna mărturii ale unirii între dumnezeiesc şi omenesc. Fiecare chip al iconostasului este presimţirea eternităţii care străbate prin voalurile cărnii. Peretele dintre altar şi naos a apărut tocmai din trăirea realităţii că prin Euharistie locaşul liturgic e transformat într-un spaţiu de întâlnire între ceresc şi pământesc; iconostasul este aşadar prezentarea întrupată a Bisericii ca unitate a lumii văzute şi nevăzute. Prin fiecare Liturghie biserica devine centru liturgic al creaţiei, corabie eshatologică ce are ca reper şi destinaţie Împărăţia lui Dumnezeu. Despărţirea altarului de naos prin iconostas ne reaminteşte că viaţa noastră actuală este o permanentă tensiune între prezentul lumii în care trăim şi viaţa veşnică.Peretele iconostasului este şi expresia faptului că deşi simţim iubirea lui Hristos, ştim că Taina care ne susţine e necuprinsă de cugetul omenesc. Uşile împărăteşti, prin deschiderea lor, sugerează că Hristos Cel înălţat mai presus de ceruri ni se comunică nouă, celor vieţuind încă pe pământ. Mai mult decât atât, uşile împărăteşti trimit la Hristos - Uşa (Ioan X, 9) care ne deschide calea către Altarul veşnic al Împărăţiei. De fapt, Hristos e Uşa şi Calea şi Împărăţia.Dacă privim aceste realităţi cu ochi duhovniceşti vom înţelege că iconostasul nu e atât un perete despărţitor, cât mai degrabă unul transparent; este simbol al Împărăţiei lui Dumnezeu care este deja şi care vine; invitaţie la o împreună-călătorie a celor de pe pământ spre cer; expresie a unirii celor văzute cu cele nevăzute. Iconostasul descoperă tainic Viaţa pe care o pregustăm de pe-acum în Euharistie, Viaţă din care ne vom împărtăşi mai cu adevărat în Ziua cea neînserată a Împărăţiei.

Autor: Daniel Chira
Preluat şi prelucrat de Prot. Victor Mihalachi