marți, 14 iulie 2009

Oriunde vă veți duce, mergeți cu Sfânta Cruce!

vineri, 10 iulie 2009

Părintele Porfirie: Despre metanii

Cea mai potrivită metodă de întărire a mușchilor abdominali o constituie metaniile. Nu râde, așa este! Când cineva face metanii folosul este dublu, și pentru sufletul și pentru trupul celui care le face. Sufletul se folosește pentru că, prin metanii, cere iertare și milă Domnului, iar trupul, pentru că, astfel, își întărește mușchii abdominali și se fortifică. Îți recomand să faci cât mai multe metanii. Începe cu un număr redus, apoi adaugă altele în fiecare zi, până ajungi în punctul în care să simți că poți rezista. Însuși organismul ne înștiințează limitele rezistenței lui și, atunci, stabilim numărul de metanii în funcție de rezistență.

Apoi, deși nu e obligatoriu, putem menține constant numărul de metanii în fiecare zi. Aceasta depinde de numeroși factori, ca dispoziția sufletească, oboseala, starea de sănătate etc. Important este începutul, pe de o parte, iar pe de altă parte, e importantă și pocăința care trebuie să însoțească metaniile, pocăința pentru multele noastre păcate, pentru care trebuie să ne cerem iertare de la Domnul cu toată puterea sufletului și a trupului. Dacă putem, să zicem în timp ce facem metaniile: Doamne, Iisuse, miluiește-mă! Așa este cel mai bine. Și Domnul nu numai că ne va auzi, dar ne va și ierta, întrucât cerem iertarea nu doar cu buzele, ci și cu trupul și din tot sufletul, indiferent dacă acesta e aproape de Hristos ori prins în mrejele păcatului. Căci Hristos nu S-a răstignit pentru credincioși și oameni fără pată, ci pentru ne-credincioși și păcătoși ca noi.

Prin metanii, și trupul participă la rugăciune, rezultând astfel unitatea sufletului cu trupul, element care este esențial în existența, forma și tămăduirea bolilor.

Nu există gimnastică mai bună decât metaniile. După ce ne-am făcut cruce îngenunchiem, atingem pământul cu fruntea, apoi ne ridicăm, făcând aceasta iar și iar, în timp ce sufletul suspină în fața lui Dumnezeu, rostind rugăciunea vameșului: Dumnezeule, milostiv fii mie, păcătosului! Sau orice altă rugăciune pe care ne va lumina Duhul Sfânt să o rostim. După metanii urmează bucurie mare, ușurare, pace în suflet, iar trupului nu-i va mai rămâne nici un singur mădular nefolosit și nepus la lucru. Părintele, pentru a accentua importanța metaniilor, spunea că după cum ne-o arată Evanghelistul, Hristos Însuși a făcut și El metanii când Se afla în grădina Ghetsimani, căzând cu fața la pământ și apoi ridicându-Se. Metaniile fac bine și sufletului și trupului. De aceea asceții nu pățesc cu una cu două infarcturi ori alte boli de inimă etc., întrucât, prin metanii, arterele și vasele de sânge se păstrează excelent, iar sufletul se liniștește, spulberând supărările. Metaniile nu sunt de la om, ci descoperire dumnezeiască, și nefericit este omul care nu a aflat taina lor. Cei ce fac metanii noaptea, înainte de a adormi, alungă din minte grijile de zi cu zi, se liniștesc și dorm mult mai bine.

Să faceți la rugăciune câte metanii puteți, chiar dacă obosiți. Când rugăciunea e însoțită și de jertfă, devine mai eficientă și mai plăcută lui Dumnezeu, sfătuia părintele.


Fragment extras din Părintele PorfirieAntologie de sfaturi și îndrumări, Editura Bunavestire, Bacău.

joi, 9 iulie 2009

”Este dansul un păcat?”, Maica Siluana în dialog cu Ramona Bădescu, în cadrul emisiunilor "Între cer și pământ", Radio Logos, Craiova, 2007

Este dansul un păcat?
pictura aparține Mariei Magdalena Lazăr

”Ce este sufletul?”, Maica Siluana în dialog cu Ramona Bădescu, în cadrul emisiunilor "Între cer și pământ", Radio Logos, Craiova, 2007

Ce este sufletul?
pictura aparține Mariei Magdalena Lazăr

marți, 7 iulie 2009

Din ciclul poeziilor găsite...(II)


Balada lui Ciprian Porumbescu

Este o poezie...de la un capăt la altul
În care-mi cânți tu, mie
De pe un drum, neumblat de alte voci,
necălcat sub alți pași.
Încheietura mâini tale-mi șoptește
Pe sunete despărțite-n tăceri...
Și-mi lasă pe strună să-mi doară
Doar cele ce nu știu să îți cer...
Nu-i doar în mine un gol de uimire,
E si al tău și chiar a Lui...
Cum din preaplinul meu de golire
Știai ca-ți răpun
un dor... într-un cui?
Sunt rupt în bucăți
pe strunele tale...fiorii de praf
și restul acelui cuvânt de rămas...
Și e bun, spuneai pe un glas!
Din struna-ți cântată...aproape la pas
Și totuși,
cândva...n-ai rămas
Ca să-mi spui...
De dorul ce stă... atârnat într-un cui!

UnA
, ( un Anonim)

Cineva spunea, în cea mai frumoasă definiție pe care am auzit-o vreodată despre prietenii anonimi, așa:

”Pentru mine prieten anonim e Domnul. Anonim în nici un caz cu acel inteles de nesemnificativ, neimportant, etc, ci cu cel mai profund sens de delicat (nu pot să subliniez îndeajuns în cuvinte omenești ce înseamnă acest delicat al Domnului pt mine), care nu se bagă în viața nimănui, care stă la ușă dacă e cazul, cât e cazul, chiar și o veșnicie, dacă cineva nu are chef să-L primească, care așteaptă smerit, El, pe Care nu Il încap cerurile... și Prieten, pentru ca doar cine e mai bun prieten ca El...? Deci prieten anonim, cine e mai bun ca un prieten anonim, care îți dă voie să fii, să exiști, să te miști, să fii așa cum ești, fără reproșuri, fără alte intruziuni ne-la-locul lor...”


Invitația pe care o face Seminarul iertării!


Cand cineva „isi permite” sa simta ura care a insotit durerea unui abuz, sau a unui lant de abuzuri, pe care a invatat s-o nege si s-o ingroape cat mai adanc in uitare pentru a putea trai, dupa ce in acel atunci si acolo n-a putut, sau n-a stiut sa faca ceva ca sa se apere sau sa se „razbune”, nu va mai intreba „de ce?”

Nu va mai intreba pentru ca va descoperi, in chiar focul urii asumate, ca abuzurile de orice fel nu se explica prin „de ce”, nu au o cauza rationala, depistabila cu ratiunea, ci una irationala, bestiala, ucigasa.

In acest moment omul se intalneste efectiv cu propria libertate si poate sa aleaga razbunarea prin ucidere sau iertarea.

Daca alege sa ucida, nu va alege niciodata confruntarea fata catre fata cu acela si nu va putea s-o faca „varsandu-i sangele”, pentru ca acela are un ascendent, o putere ascunsa asupra sa. Mai mult, acela i-a „intrat cumva in propriul sange”. Asa ca va trai multa vreme razbunandu-se si ucigandu-se pe sine insusi. Apoi, obosit si chinuit, va alege sa ucida, repetand gestul abuzator aspra altcuiva. Alesul, „tapul ispasitor”, va trebui sa fie cat mai nevinovat, cat mai aproape de conditia sa din momentul abuzului. Iar formele abuzului pot fi uneori atat de rafinate, incat ne putem permite sa nu le luam ca atare: un ras, o ironie, un gest obscen sau dispretuitor, o mangaiere, o aluzie…

Ei, de cele mai multe ori, in aceasta etapa nu uram pe nimeni! Nu putem uri pentru ca ura s-a transformat in arma ucigasa rece, eliberata de caldura fireasca a sufletului. Cata vrem sa uram putem inca ierta si iubi. Iata de ce strigi cu uimire ca poate acum a venit vremea sa urasti!

Ca sa invatam iubirea dupa care inseteaza inima noastra, e neovie sa intram in iadul din noi, acolo la radacina durerii netraite pana la capat si sa redescoperim, sa redesteptam ura aceea si sa i-o oferim lui Dumnezeu s-o transforme in iertare si iubire pentru om si ura neadormita pentru pacatul lui si, apoi, pentru al meu. Aceasta e lucrarea lui Dumnezeu in noi pe care El o face, dar numai daca noi i-o oferim ca pe o jertfa vie a sufletului pus pe jarul durerii de care am fugit prin uitare.

Revenind al intrebarea „de ce?”, nu putem sa nu vedem in ea un repros, o acuza aduse lui Dumnezeu, Care a permis asta si n-a facut nimic atunci.

Eu nu pot sa raspund in locul lui Dumnezeu, dar stiu ca El nu intarzie cu raspunsul cand Il intrebam ca sa intelegem si sa putem iubi. Eu am primit multe raspunsuri si cred in fagaduinta Lui ca voi cunoaste toate, asa cum El ma cunoaste pe mine. Acum toata truda mea e sa ma las cunoscuta de El ca sa nu aud in ceasul judecatii ca nu ma stie, desi I-am rostit Numele de atatea ori si chiar minuni am facut in Numele Lui!

Ce pot eu sa spun, incercand sa pun in cuvine intelesurile primite, este ca pentru a intelege inca de la primele experiente de viata, de ce ni se intampla ceva dureros, e suficient sa aflam ca in aceasta lume exista raul si sa fim invatati sa ne aparam. In functie de cei ce ne vor invata, nu numai prin cuvant, ci mai ales prin propria lor comportare, vom fi apoi, sau nu vom fi, victima raului si a raportarii la el. Asadar, daca omuletul nu este pus sau nu se pune cu stiinta, seriozitate si responsabilitate sub protectia lui Dumnezeu, este expus si se expune raului care inca stapaneste intunericul acestei lumi si va intra in „jocurile” lui, lasandu-se ademenit de inceputul care nu pare rau, sau chiar asa de rau (uitand, desigur, ca am acut rau cand n-am ascultat sfatul sau porunca parintilor), ba dimpotriva! Sau se expune, uitand sa aiba grija, sau rusinandu-se sa se apere sau sa strige, sau sa parasca…

Fara Dumnezeu, omuletul nostru va invata sa se apere doar prin metodele omului cazut, mereu contaminate de sugestii demonice, si abia apoi, dupa mai multe sau mai putine suferinte (in functie de mandria lui), prin cele dumnezeiesti.

Suferinta umana nu vine atat din durerea evenimentului traumatizant, cat din raportarea afectiva la aceasta si lantul de sentimente – resentimente – fapte „reparatorii” care urmeaza. Daca un copil abuzat ar putea sa traiasca toata ura pe care o simte atunci si sa si-o exprime cerand aparare si ajutor, ar reusi apoi sa „metabolizeze” evenimentul „fara rest” si sa ierte, redevenind intreg si sanatos sufleteste. Dar acest lucru se intampla rar, pentru ca multi copii sunt singuri in catastrofe, singuri de frica parintilor, de frica de a nu fi intelesi, singuri din cauza rusinii pentru „partea lor” de vina care, de obicei, este indusa de abuzator si chiar de cei care ar trebui sa-i apere sau sa-i ajute sa traiasca durerea traumei in mod sanatos. Ca urmare, va invata sa traiasca in logica ucigasa a acestei lumi si nu va iesi din ea decat in momentul in care o va lepada, alegand sa intre in logica lui Hristos Dumnezeu, Mantuitorul lumii!

Asta este invitatia pe care o face Seminarul nostru!




luni, 6 iulie 2009

Montreal, noiembrie 2007

”Din cauza aceasta nu sunt foarte mulți oameni înduhovniciți și sporiți în Biserică, pentru că nu se îndură să coboare în iadul din ei. Biserica este tocmai această putere care intră înlăuntrul nostru, este puterea pe care Dumnezeu ne-o dă ca să intre în noi, Împărăția lui Dumnezeu este în noi!”