Saint Silouan Athonite
“Keep your Mind in Hell and Despair Not”
joi, 14 mai 2009
Maica Siluana la Târgu Mureș
miercuri, 13 mai 2009
Două moduri de a iubi...
”De multe ori, luxul de a se îndrăgosti îi costă foarte mult pe oameni! Dar numai dacă se căsătoresc înainte de a trece starea aceea de atracţie iraţională. Când ne simţim atraşi în mod "inexplicabil" de cineva, poate să fi un impuls al subconştientului care caută un "model" indus de un personaj real sau fictiv pe care l-am admirat, sau care nu ne-a plăcut pe noi! Căutăm, fără să ne dăm seama, o "recompensă"! Dar motivele pot fi multe. Important este că atracţia iraţională, numită îndrăgostire, este dictată de "creierul primitiv", vegetativ şi emoţional, care nu are acces la valorile nostre! După ce acela îşi rezolvă pretenţiile, putem să ne trezim lângă un om cu totul şi cu totul străin de sufletul nostru. De aceea, iubirea începe după ce trece starea de îndrăgostire. Acestă stare ne face atenţi la cineva şi, prin atenţie, descoperim taina persoanei sale. Dar dacă nu vedem nimic, ci doar ce e în capul nostru, inevitabil vom ajunge la dezastru! ... am cunoscut atâtea victime ale unor "mari iubiri" sfârşite în căsnicii "pasionale", cu gelozie, bătăi, jigniri, umiliri, încât vă recomand ca atunci când vă permiteţi luxul de care vorbiţi, să vă rugaţi mult, să culegeţi informaţii despre Făt Frumos, sau Ileana Cosânzeana şi să aveţi răbdare. Nu cred că e o soluţie să vă căsătoriţi fără a vă iubi! Dar merită să fii atentă la omul pe care poate nu-l vezi pentru că nu seamănă cu "prototipul"! ”
marți, 12 mai 2009
Cine sunt eu?!
"Cine sunt eu în fața dumneavoastră? Trei roluri încearcă să mă definească, acum în fața dumneavoastră, sunt maica aceea care ține o conferință, care vorbește cu noi și are de gând să ne răspundă la întrebarea asta, bineînțeles din perspectiva ei, din ce crede ea! Cine sunteți dumneavoastră? Sunteți auditoriul, sunteți cei care ascultă, eu pot să zic de aici, eu sunt cineva, eu sunt importantă, eu sunt știuitoare, eu vă spun și dumneavoastră învățați...De obicei așa gândesc oamenii care cred că știu cine sunt și așa zâmbim când nu știm cine suntem. Eu nu aș putea să vorbesc dacă nu m-ar asculta nimeni și nu aș avea ce să vă spun, dacă dumneavoastră prin ascultare și așteptare nu ați vrea să auziți ceva anume. Dacă în seara asta Dumnezeu ne va ajuta să ne spunem lucruri care ne interesează și care să ne sporească ființa, care să ne îmbogățească, care să ne ajute să trăim altfel începând din seara aceasta, atunci înseamnă că a lucrat această putere tainică dintre noi, ascultarea dumneavoastră și vorbirea mea. Dacă nu, vom pierde timpul, într-un mod mai elevat dar îl vom pierde și vom da socoteală pentru timpul pierdut! În ce mă privește vorbesc, minunat, uluitor, atunci când cel care mă întreabă este într-o stare de minunare și de prag a ființei uimitoare. Fiecare dintre noi suntem la un capăt al ființei noastre minunați și uimitori și la celălalt capăt, bicisnici și plictisitori. Și călătorim de foarte multe ori pe oră între cei doi poli! Suntem slabi, nu atât că nu putem să rămânem în polul minunat din noi ci mai ales că ne este frică să intrăm în contact cu realitatea. Suntem slabi pentru că ne e frică să fim una cu ce e în jurul nostru. Ca să ne simțim puternici, ca să ne simțim cineva, ne facem garduri, foișoare, pentru că relația cu celălalt, cu cel din fața noastră este o relație de moarte. În orice relație cu aproapele noi murim, murim imaginii pe care o avem despre noi, nu mai suntem siguri pe noi, pentru că nu mai știm cine suntem! Nici nu avem cum să știm, pentru că nici nu suntem. În clipa in care cineva ne privește, noi nu mai suntem cine credeam că suntem înainte de a ne privi cineva! De aceea m-am bucurat când am gasit cu prieteni noștri de la A.S.C.O.R., acest titlu, dintr-o listă de căutări, și când titlu s-a conturat, s-a formulat, „Cine sunt eu pentru?” și cei care ați fost la centru și am facut acest seminar, care va fi de fapt seminarul vieții noastre, știți că ajungeam la concluzia ca eu nu sunt stareța mănăstirii, că eu nu sunt coordonatoarea centrului, că eu nu sunt posesoarea unei diplome, sau a unei funcții sau averi ci că eu sunt eu! Eu sunt eu, cea care are și face toate acestea, care se lasă văzută și definită de cei din jur, prin lucrările la care sunt prezentă aici și acum. Astăzi însă vom primi împreună un răspuns diferit, astăzi eu sunt TU! În fața cuiva, pentru cineva, eu nu pot fi decât tu . Eu sunt în intimitatea dumneavoastra un Tu. Și fiecare dintre dumneavoastră sunteți pentru mine un TU. Altfel puteți fi oricine! Atâta timp cât spuneți cuiva, Sfinția dumneavoastra, aceasta poate fi o etichetă, sub care se poate așeza oricine. Când spunem dumneavoastră poate fi oricine, numai când spun cuiva tu, când cineva-mi spune mie tu, atunci știu precis cine e, adică știu că pot avea o relație în care risc să sufăr. Relația eu-tu este o relație de moarte, cum spuneam adineauri dar o moarte în care ne naștem! Numai moartea ne va naște in viața de veci. Numai moartea unui anume fel al nostru de a fi ne duce la alt fel de a fi, după care tânjim...Istoric persoana umana începe prin a fi un Tu..."
Maica Siluana
Maica Siluana, Conferință Craiova, 30 noiembrie 2006
luni, 11 mai 2009
sâmbătă, 9 mai 2009
De ce ne este greu să iubim...
Este iubirea țelul suprem al vieții unui om?
"Da, este, dar nu iubirea pentru un băiat sau pentru o fată. Ci iubirea pentru Dumnezeu sau pentru aproapele. Țelul vieții noastre este să ne iubim unii pe alții așa cum ne-a iubit Dumnezeu pe noi. Să-L iubim pe Dumnezeu din tot sufletul nostru, din tot cugetul nostru, din toată puterea noastră, și pe aproapele la început cum ne iubim pe noi – deci să ne iubim pe noi – și după aceea să-i iubim pe toți așa cum ne-a iubit Dumnezeu pe noi. Ăsta-i țelul vietii. Dacă nu facem cât de cât acest lucru, noi ne-am ratat viața de fapt. Și lucrul acesta începe cu iertarea. Concentrați-vă pe iertare. Singurul lucru important în iubirea noastră rănită este să iertăm. Și când nu putem ierta atunci să ne îngrijorăm și să ne ducem la Doctorul vieții noastre, Care e Dumnezeu. Învățăm să iertăm. Pentru că uitarea sau scuzarea nu este iertare. Să învățăm să iertăm așa cum ne învață Hristos, adică în Duhul Sfănt. Numai cu Duhul Sfânt se poate ierta. Și durează. Uneori mai mult, pentru că rănile au fost foarte grave. Unii zicem că tata ne-a făcut un anumit lucru, sau un vecin, dar l-am iertat. Noi de fapt nu l-am iertat. Ne e și frică să ne aducem aminte. Dacă ne apropiem de amintirea aceea se trezește în noi o frică, o ură, o deznădejde, chiar cu pornirea de a ne răzbuna. Deci n-am iertat. Și atunci ne dăm seama că uitarea nu este iertare și că noi nu putem intra într-o iubire fără să fi iertat cele din trecut. Doi tineri nu se pot căsători, uneori ajung să le fie frică să se căsătorească, din cauza rănilor din copilărie. Dacă ai avut probleme mari în copilărie toată energia ta e blocată acolo și ți-e frică de ceilalți, ți-e frică să te căsătorești, ti-e frică de femeie sau de bărbat, o frică nevrotică. Și atunci iertarea deblochează acele puteri pe care le ținem noi acolo în adâncul nostru și circulă harul prin noi. Altfel suntem ca și cum am fi plini de ganglioni, de umflături, și harul nu circulă decât pe ici pe colo..."
Maica Siluana, Craiova, 30 noiembrie 2006
vineri, 8 mai 2009
Maica Siluana:"Bucuria pe care ne-a adus-o Hristos! Care este rolul ei in viața noastră?!"
joi, 7 mai 2009
Despre păcate...
Cu durere, dar și cu nădejde nebună că nu veți alege iadul pentru asta!
Ce este păcatul? Este acea mișcare a sufletului nostru de a face ceea ce dorim, fără să ne raportăm la Dumnezeu și să ne hrănim cu harul Lui! E ratarea gestului care ne-ar face icoane vii ale lui Dumnezeu! Orice gest sau gând, care nu e transparent la sfințenie, e păcat. Iar cel care e o caricatură a umanului din noi, e demonic.
...pofta nu e la cheremul libertății, ci al egoului. Libertatea îl poate ajuta pe om să se poarte omenește sau duhovnicește cu pofta sa, dar nu și să o aibă sau nu. Desigur, și-o poate produce apelând la imaginar, sau la gesturi, dar acestea vor fi, în ciuda impresiei celui care o face, cea mai flagrantă și mai uimitore călcare a libertații. Desigur, numai dacă prin libertate înțelegem puterea de a face voia lui Dumnezeu ca să devenim asemenea Lui, prin Duhul Sfânt. Libertatea nu poate fi cucerită prin uciderea celui ce te-a robit, ci prin redobândirea demnităţii de om liber!
Iată și eu plâng acum, pentru bucuria ta. Și sunt cu adevarat una cu tine, retrăind senzația aceea de gol care, în sfârșit, se umple de o privire care nu judecă, ci iubește!
Când ne facem curaj să privim Adevărul înecându-ne frica în plânsul pe care El ni-l dăruiește atunci, rămânem uluiți de faptul că în locul pedepsei pe care o așteptăm și o merităm, primim Bucuria cea mare!
În noi sunt cumva trei puteri care ne mișcă voința: pofta, dorința și dorul. Dacă amestecăm aceste ape ale sufletului, totul se impotmolește în delta înnoroiata a poftei, a chefului, mereu nesățioase și mereu sătule deja...
Când vrei să faci ceva, întreabă pe Domnul prin rugăciune dacă e păcat, dacă asta te distruge sau te zidește, și vei vedea!
Numai murind păcatului voi fi vie în Domnul şi în Bucuria Lui!
Este sau nu sexualitatea consecinţă a păcatului?
Asadar,
Doamne, este sau nu sexualitatea consecinţă a păcatului?
Nu, omule! Nu! Eu te-am făcut bărbat şi femeie şi eu am pus în tine dorinţa de a ieşi din tine către celălalt ca să Mă cunoaşteţi pe Mine şi iubirea Mea pentru voi şi prin această poruncă! Poruncile Mele sunt întotdeauna locuri de întâlnire şi de desfătare de Prezenţa mea iubitoare!
Consecinţă a căderii, de la care nu te mai înduri să te opreşti, fiule rătăcitor, este felul în care îţi trăieşti sexualitatea! Dacă ai obosit, dacă te doare păcatul şi moartea pe care o aduce el în tine, vino la Mine şi Eu te voi odihni!
Ştii, Fiul Meu a venit la voi, S-a făcut om ca tine, fără de păcat numai, ca tu să redevii fiul Meu şi fiica Mea în El!
Vino!
Întoarce-te la Mine şi sexualitatea ta va redeveni aşa cum am creat-o Eu, aşa cum am răscumpărat-o Eu în Botezul tău, aşa cum am sfinţit-o Eu în Taina Mirungerii, aşa cum ţi-o hrănesc Eu în Taina Sfintei Euharistii!
Acum, mergi, intră în camera ta, încuie uşa, aprinde luminile sau trage perdelele spre lumina zilei, dezbracă-te de toate cârpele sub care îţi ascunzi ruşinea desfrânărilor tale şi priveşte-te! Eşti frumos! Eşti frumoasă! Eu, Dumnezeu, te-am făcut! Nu te uita la urmele păcatului care te-au mai sluţit ici şi colo! Eu te voi spăla şi mai vârtos decât zăpada te vei albi! Pentru asta am rânduit Eu Spovedania în Biserica Mea! Priveşte-te cu atenţie şi cu de-amănuntul! Eşti sfinţit din cap şi până în picioare! Întreg ai fost afundat în Baia Sfântului Botez! Peste tot ai fost uns cu Duhul Meu Cel Sfânt! Ceea ce numeşti tu "sexul tău" despre care crezi că-l poţi chinui în toate felurile ca să storci un strop de plăcere înrobitoare şi ucigătoare, e sfinţit de Mine!
Dacă eşti băiat, află că acesta e vrejul vieţii sfinţite pe care ai primit-o de la Mine ca să devii sfânt ca Mine! Priveşte pe un iconostas din Biserica Mea "arborele lui Iesei"! Vezi, de acolo a răsărit şi Mlădiţa sfântă din care a luat firea omenească Fiul Meu Cel Unul Născut, Dumnezeu! Şi tu eşti mlădiţă vie în acest Arbore Sfinţit!
Dacă eşti fetiţă, aceasta este uşa prin care intră numai mirele rânduit de Mine ca să iasă prin ea om nou pe pământ. Tu eşti, pe tine te-am ales să fii, împreună-făcătore de oameni cu Mine!
Plângi, băiatul meu?
Plângi, fetiţa mea?
Da, plângi omule drag! Dacă mai e ceva viu în tine, plângi!
Acum îmbracă-te! Priveşte aceste haine! De acum ele nu mai sunt cârpe de acoperit ruşine, ci haine noi, veşminte ale preoţiei universale în care te-am îmbrăcat prin Botez. Acum, lacrimile tale ţi-au devenit al doilea Botez!
Vino la Mine ca să-ţi şterg lacrima şi urâciunea pe care lumea aceasta a pus-o pe tine şi odihneşte-te la pieptul Meu! Te iubesc! Oricât de grele ţi-ar fi rănile, Vino! Eu Sunt Dumnezeul tău şi numele meu este Iubire!
Vino, fiul meu!
Vino, fiica mea!
M. Siluana
Sursa:http://www.sfintiiarhangheli.ro/intrebare.php?iid=592