Saint Silouan Athonite
“Keep your Mind in Hell and Despair Not”
luni, 4 mai 2009
Kallistos Ware
sâmbătă, 2 mai 2009
Femei puternice...
Călugăriţa Siluana Vlad este una dintre rarisimele figuri feminine care ies “în faţă” în cadrul Bisericii Ortodoxe Române.
Călugăriţele ortodoxe, deşi foarte importante în lucrarea lor, rămân întotdeauna în umbra călugărilor, în special a marilor duhovnici. Pentru o femeie tunsă în monahism, viaţa la mânăstire va însemna cel mai adesea, pe lângă rugăciunea continuă, munci făcute sub ascultare la câmp, la bucătărie, la ţesut de covoare, munci “de femeie”. O intelectuală este de multe ori nevoită, din păcate, să îşi îngroape “talanţii” daţi de Dumnezeu: mintea ascuţită şi cultura. Din fericire, nu acesta a fost şi cazul maicii Siluana care şi-a găsit calea şi în cinul monahal. O măicuţă intelectuală care scrie cărţi, ţine conferinţe, predă, a realizat emisiuni radio şi tv şi este o misionară în cel mai curat sens al cuvântului, mergând să ducă vindecare nu la cei “sănătoşi” care nu au nevoie de doctor, ci în spitale, la puşcării şi în orfelinate.
A fost profesoară de filozofie în viaţa civilă.
Pentru că a înfuriat autorităţile comuniste afirmând public că “materia nu poate fi o formă superioară de organizare”, a fost “retrogradată” ca paznic şi apoi bibliotecar la Universitatea din Galaţi. După propriile mărturisiri, în tinereţe nu fusese credincioasă, punând mult mai mult preţ pe cultură şi pe ştiinţă. “Revolta” ei a ţinut doar până când l-a cunoscut pe părintele Galeriu, cel ce avea să-i schimbe viaţa. După revoluţie, a predat istoria religiilor elevilor şi studenţilor din Galaţi, pe mulţi dintre ei aducându-i pentru prima dată la biserică.
M-am aflat şi eu printre zecile de puşti care umpleau până la refuz garsoniera Genei (Eugenia era numele ei din viaţa “de dinainte”), aflată la ultimul etaj al unui bloc de nefamilişti din cartierul Ţiglina 1 din Galaţi. O cămăruţă mică, cât o chilie, ale cărei singure podoabe erau cărţile. Lecţiile ei de istoria religiilor erau facultative şi ca orice lucru care nu era obligatoriu atrăgea o grămadă de adolescenţi. Gena era o femeie minionă de aproape 50 de ani, cu părul grizonat strâns într-o codiţă mică şi îmbrăcată, pe atunci, aproape tot timpul în pantaloni. Nici urmă de cochetărie la această femeie de o inteligenţă sclipitoare. De altfel, dispreţuia profund acest lucru. Numai eu ştiu de câte ori nu m-a boscorodit că mă “mâzgălesc” cu ruj. “Vrei să faci facultate sau doar să devii «nevastă»? Dacă vrei doar să te măriţi, rujul e de-ajuns. Pentru şcoală e nevoie de ceva mai mult”, mă “prelucra” ea fără milă. După fiecare curs de istoria religiilor, puştii se strângeau ciopor lângă ea, punându-i tot soiul de întrebări. “Lăsaţi-mă în pace. Aveţi şi alţi profesori. Ce vreţi de la mine?”, încerca ea să ne alunge. “Nu se poate. Sunt întrebări care ne obsedează”, spuneam noi. Şi aşa a început “Clubul întrebărilor obsedante”, loc în care ne adunam ca să găsim răspuns tuturor neliniştilor noastre. “Eu nu ştiu să vă lămuresc”, s-a declarat Gena “încuiată” de întrebările noastre şi ne-a dus la biserică.
Aveam “canon” să ne rugăm unii pentru alţii la anumite ore, oriunde ne-am afla. Acum mi se pare aproape amuzant cu câtă grijă ne scoteam, la cursuri, în autobuz sau pe stradă listele care se făceau din zi în zi mai lungi cu nume pe care le citeam în gând. La ceva vreme după ce aflasem că la toate întrebările există un singur răspuns: dragostea lui Dumnezeu, Gena s-a dus la mânăstire, la Buciumeni. Intelectuala din ea, care nu ştia nici măcar să facă o ciorbă, a fost şocată de “ascultările” care i se dădeau: să meargă cu vacile, să facă mâncare şi alte lucruri potrivite pentru o gospodină, pentru acea “nevastă” care ea refuzase mereu să fie. Dar nu s-a dat bătută. A început să le predea maicilor foarte tinere religie, unele dintre ele ştiau doar că vor să-l slujească pe Dumnezeu, dar nu aveau habar nici măcar care sunt cele şapte taine ale Bisericii. Răpuse de muncă, cele mai multe adormeau cu capul pe caiet, lucru care nu a făcut-o să renunţe pe vechea profesoară devenită între timp maica Siluana.
De la Buciumeni a ajuns la Bucureşti, unde a umblat prin canale după aurolaci împreună cu alţi membri ai asociaţiilor Sfânta Macrina şi Sfântul Stelian, a fost monahie la mănăstirea Christiana, unde a tradus cărţi şi şi-a continuat acţiunea misionară începută înainte de a fi maică. A ajuns apoi la Craiova, sub ascultarea Mitropolitului Teofan, unde a lucrat în Centrul de Formare şi Consiliere “Sfinţii Arhangheli “Mihail şi Gavril” cu copii abuzaţi fizic şi emoţional. Fidelă învăţăturii sfântului Siluan Athonitul, cel de la care şi-a luat numele de monahie, care spune “ţine-ţi minea în iad şi nu deznadajdui”, maica Siluana a coborât adesea în iadul puşcăriilor încercând să-i împace cu Dumnezeu pe criminali, pe violatori, pe hoţi, toţi oi rătăcite ale Domnului. După care, Maica Siluana s-a mutat, cu centru de formare şi consiliere cu tot, la Iaşi continuându-şi munca acolo. A devenit una dintre cele mai recunoscute, dar şi cele mai calde voci din biserică. E celebră. Conferinţele ei se găsesc până şi pe YouTube. “Despre iertare”, “Despre iadul din noi”. E o măicuţă atipică ce şi-a câştigat un loc atât de special în cadrul Bisericii tocmai pentru că este o femeie tare. Din modestie nu a vrut să vorbească “presei” despre ea.
Unii dintre adolescenţii pe care i-a dus ea atunci, în Galaţiul anilor ’90, la biserică nu au mai părăsit acel loc niciodată şi au devenit, asemenea ei, călugări: Nicolae, Bogdan, Mircea, Sorin, Jeni. Alţii s-au făcut teologi: Mihai, Vlad, Sergiu, profesorul nostru, Daniel. Cei mai mulţi, însă, am rămas în “lume”, urmărim conferinţele Maicii Siluana pe Internet şi îi citim cărţile. Uneori ne este dor de Gena, dar ştim că ea este acum “acasă”, alături de cei care au mult mai multă nevoie de ea.
Nu le găseşti în paginile tabloidelor, nu-şi fac un titlu de glorie sau un accelerator de carieră din relaţia cu X şi cu Y, iar presa alege să le treacă adesea într-un con de umbră, optând pentru vedete de carton şi poveşti de amor bulevardiere. Sunt prea puţin glossy pentru revistele de profil şi prea serioase pentru a monopoliza noul “prime time” al mondenităţii. Cotidianul merge pe mâna lor, alegând 21 de femei de esenţă tare, puternice deopotrivă prin cariera şi biografia care le transformă în modele de succes. Odată ce ai aplicat „Cherchez la femme!“, ies la iveală femei care au schimbat faţa României, fie ea aceea politică, socială sau culturală.
Sursa: http://www.cotidianul.ro/siluana_vlad_femeia_care_a_iesit_din_umbra_calugarilor_video-81273.html
20 Apr 2009 Gabriela Lupu
Femeile Mironosițe...
joi, 30 aprilie 2009
A fi persoană înseamnă să fii una cu celelalte persoane ale firii tale cea una...
"...omul a fost făcut de Dumnezeu după chipul Său și Dumnezeu este Sfântă Treime, Dumnezeu Unul în Trei Persoane. A fi persoană înseamnă să fii una cu celelalte persoane ale firii tale cea una, în deplină comuniune cu Dumnezeu. Pentru noi, cei ce cunoaștem din experiență numai existența individuală, firea pare și e simțită ca fiind sfâșiată în porții inegale de care ne „ținem cu dinții” și pentru care ne luptăm fără milă și fără scrupule cu oricine ne amenință „confortul” psihologic din ea, adică rația de plăcere care să ne dea o motivație pentru a fi, in ciuda suferinței care ne strivește. Ca să trecem de la existența individuală, la cea personală, ca să trecem de la a fi persoană in potență, la cea in act, avem nevoie să ne naștem din nou, din Duh si Adevăr, (ceea ce am și făcut in Botez si Mirungere) și să ne hrănim cu Dumnezeu ca să creștem in El până la vârsta omului desăvârșit, a Omului Hristos! Împlinind poruncile, acum pe cea a iertării si binecuvântării, facem primii pași dincolo de granițele individuale și descoperim cu uimire că relațiile dintre noi suntem chiar noi și că alegând noi să ne schimbăm, să ne vindecăm, ni se vindecă si relațiile. Apoi urmează descoperirea că viața celuilalt este viața mea! Și că a cere binecuvântarea lui înseamnă a cere și a primi binecuvântarea vieții mele! Și încă multe, multe, multe vom mai trăi simțind pe „pielea noastră” cât de adevărat este ce ne invață și ne oferă Dumnezeu in Sfânta Lui Biserică!"
Maica Siluana
Sursa: http://www.sfintiiarhangheli.ro/intrebare.php?iid=1781
duminică, 19 aprilie 2009
Hristos a Inviat!
miercuri, 15 aprilie 2009
Despre problemele tinerilor
A fost lucrarea lui Dumnezeu și să fiu atee și să mă convertesc și să mă filmeze așa ieșind dintr-un canal, să știți că nu am fost inăuntru, a fost o lucrătură dinasta, așa de regie, și să ajung la această posibilitate de a vorbi cu oamenii tineri, despre problemele lor! Pe vremea comunismului, eram foarte trista că Dumnezeu mi-a dat multe daruri și nu le puteam folosi in nici un fel și mă plangeam la un moment dat și o doamnă mai in varstă mi-a zis, ai răbdare, că va veni vremea in care nu o să mai ai timp nici să mănanci și Slavă lui Dumnezeu că a venit această vreme. Uneori Dumnezeu ingăduie să umblăm in anumite direcții, mai ales celor care nu se impotmolesc acolo. Un om care umblă pe o cale rătăcită poate să acumuleze experiența care să-i fie de folos celui care caută indicatoare. Foarte mulți tineri, astăzi cand pericolele sunt foarte mari, apelează la experiența celor care au fost înaintea lor și se folosesc de ea. Asta face ca cuvantul nostru să aibă un rost. M-am întrebat și eu și m-au intrebat mulți in ce calitate vorbesc eu oamenilor, tinerilor. Și la rugăciune am primit cuvantul, eu sunt o bunică, o mamaie, mie imi e drag că mamaia mea era o femeie pe cinste! Mamaia era cea care-l invăța pe copil să se închine, să se ducă la biserică, ce să facă in biserică, cat de des să se ducă, unde să se așeze. Cam acesta este rolul meu unde slujesc și pe unde ajung, sunt bunica aceea care-l indrumă pe om către Biserică, Biserica este mama noastră, este locul in care putem să aflăm Bucuria.Toata lumea aleargă după bucurie, toata lumea aleargă după fericire și eu am alergat după ea și am aflat-o. Am aflat-o in Biserică și ce a fost uluitor și pentru mine și pentru cei care mă știau dinainte, eu nu am mai citit foarte mult, citesc și acum, că e o patimă din copilarie dar nu lecturile teologice m-au adus la Hristos ci Biserica și primul cuvant care mi l-a adresat, a fost cel din slujba inmormantării. Atunci am inteles, iata locul unde pot să mor și nu mor degeaba, te asteaptă cineva care te iubește și rămane cineva in urma ta, care te iubește și care se ingrijește de tine și după ce ai plecat de aici . Ce am descoperit eu in Biserică și incerc să le transmit și “nepoțeilor” mei de pe străzi, sau din școli, facultăți sau de pe internet(unde am foarte mulți "nepoței") este că Dumnezeu este mancare, că Dumnezeu este viața care se mănancă dacă nu-L mancăm pe Dumnezeu, nu avem viață in noi. Și oamenii ajung să cunoască asta cand gustă. Lucrarea mea este să le fac poftă oamenilor să-L guste pe Dumnezeu. Să-L manance și să aibă viața in El! Tinerii de astăzi au probleme specifice zilelor noastre dar au și probleme care sunt aceleași decand e lumea. Voi incepe cu o problemă care e dintotdeauna: tanărul este o persoana umană care se desprinde de părinți, care devine independent. Această desprindere incepe pe la trei ani, cand se smulge din mana mamei, eu pot și vrea să traverseze strada, să alerge singur, maică, de mai plange dar el poate să meargă, nu are nevoie de mana mamei, nu are nevoie de supraveghere și merge așa pană aproape de douăzeci de ani, varsta la care plecă în armata băiatul sau fata ieșea la păr, moment in care tanărul incepe să se desprindă de familie. Pană atunci, familia se străduiește să-i faca zestre fetei și băiatului un rost, că după terminarea armatei, după ce devine independent emoțional, cum am spune cu cuvintele de astăzi, adică poate să-și stăpanească emoțiile, supărările și să asculte de o poruncă aspră care să-l oprească de la ce-i vine să facă, atunci este pregătit să intemeieze o nouă familie și să devină soț sau soție. Această devenire este foarte grea in zilele noastre, pentru că astăzi copiii sunt mai dependenți de părinți, decat acum cincizeci sau o suta de ani. Noul mod de viață îl face pe copil dependent pană la 25-30 de ani , depinde de numărul de mastere de care este tentat sau obligat să le facă, după ce termină facultatea. Pe de alta parte tanărul de astăzi se maturizează fiziologic, mai devreme decat tinerii de altădată. Astăzi adolescența incepe mult mai devreme decat inainte și tinerii sunt capabili să fie părinți din punct de vedere fiziologic, mult, mult mai devreme, decat erau pe vremea bunicilor mei, sau a părinților mei. Acest contrast dintre o maturizare fiziologică timpurie și o maturizare emoțională și o emancipare socială, tarzie, mult amanată, face ca tanărul de astăzi să aibă probleme cu totul speciale. El intră in conflict cu parinții in privința nevoii de independență, are nevoie de relații, are nevoie de distracții, are nevoie de intalniri speciale pe care parinții le interzic, fiindcă este independent de ei din punct de vedere financiar, material, tanărul locuiește incă la părinți,mănancă acasă, se imbracă cu hainele pe care i le cumpară părinții și acest război se transformă intr-un război lăuntric. In limbajul de astăzi se numeste lipsă de maturitate și mai mult au de pătimit din această privință, fetele. O fată se maturizează emoțional mai degrabă, ea avand o viața mai grea. Nu pentru că ar fi cineva misogin in Biserică sau in lumea noastră, nu, dar viața femeii este mai grea. De-a lungul istoriei a fost mai grea și este mai grea și prin definiție, este mult mai greu să ții un prunc in pantece decat in brațe, sau după umeri, cand incepe tata să-l ia in brațe, acum s-au mai schimbat lucrurile, incepe tata să-l ia in brațe cand e mai mititel, îl hrănește cu biberonul, deci mai poate să-l hrănească și tata. Femeia se maturizează mai devreme și dorința ei de a intemeia o familie, de a se desprinde din casa părintească, apare mai devreme. Dorința bărbatului, băiatului, a tanărului de a pleca de acasă nu are temeiuri prea puternice, înafară de nevoile afective și cele de intimitate, el, are tot ce-i trebuie acasă, este iubit, slujit, spălat, hrănit și ințeles, ascultat, tolerat . Acest lucru face ca el să se maturizeze mai greu si să dorească să-și întemeieze o familie mai tarziu, daca se poate cat mai tarziu. Din cauză aceasta fetele sunt atrase cumva, in relații de dragoste fară căsătorie, fară binecuvantarea Bisericii. Fetele și femeia, e întotdeauna mai pornita spre căsătorie, fiindcă Dumnezeu a pus această chemare în noi în sufletul și în trupul nostru, pentru că aceasta este misiunea noastră, să aducem pe lume oameni noi, lucrand împreună cu Dumnezeu, adevăratul Creator de oameni noi. Femeia e cumva mai asemenea cu Dumnezeu decat barbatul, să mă iertați, pentru că femeia ca Mantuitorul, se dă de mancare, fiilor ei. Pruncul în pantece o mănancă pe mamă, după aceea mănancă lapte de la sanul ei și apoi îi mănancă zilele…Aceste lucruri ne onorează pe noi, pentru că suntem mai asemenea cu Domnul, care se dă pe Sine de mancare fiilor lui ca și noi să avem viața noastră in noi . Așa că femeia ascultand de această chemare a ei, are o atitudine mai jertfelnică și mai conștienta, pentru faptul că trebuie să se jertfească ca să ducă porunca vieții mai departe. Tot femeia este cea care intră in biserică mai degrabă și rămane mai mult. Spunea cineva că sunt mai mulți bărbați în pușcărie pentru că sunt mai multe femei în biserică.Și aceasta este o realitate deși se înmulțesc acum și bărbații in biserică și femeile in penitenciare. Asadar această luptă între o maturizare mai tarzie a bărbatului, a tanărului și o maturizare mai degrabă a fetei face ca tinerii să aibă probleme, diferite de problemele care erau acum 50 de ani sau acum 100 de ani, care erau înainte de epocă aceasta modernă. Această problemă crează foarte multă suferința, în primul rand mor foarte mulți copii-mor prin avort . Sunt avortați copii mulți și în familiile deja întemeiate, dar intr-o statistică mai mult de jumătate sunt uciși de tinerele necăsătorite. Și este cumva, nu de scuzat fiindcă o crimă niciodată nu poate fi scuzată dar este de înțeles că daca este studenta sau este elevă îi trebuie foarte mult curaj ca să aducă pruncul pe lume, uneori alungată de familie și de societate. Cu mila lui Dumnezeu, aproape în toate orașele mari există organizații, Pro-vita, există asociații ASCOR unde tinerii, se ocupă de tinerele care au pruncii in pantec și le ajută să nu-i ucidă. La Craiova, cunosc vreo doi copii care s-au născut așa și craiovenii care s-au ocupat de asta erau ascor-eni văd că sunt aici și slujesc biserica in alt mod. Se poate, uneori o tanără are nevoie de puțină incurajare, că să aducă pruncul dar aici apar alte probleme, că o mamă singură, sau această realitate ciudată care a apărut acuma, familia mono-parental care a apărut acum, ne schimbă cu totul viața și modifică cu totul viața pruncului, el nu o să crească armonios, nu o să ducă o viață armonioasă dacă nu are un tată. Din nefericire sunt și copii care au părinți și care nu duc o viață armonioasă, atunci au și ei probleme și traume. Tot la această problemă a diferenței de maturizare, între băieți și fete, este tot in privința băieților, să mă iertați, că eu vă prețuiesc mult dar dependența de familie face că băiatul să rămană multă vreme lipit de mamă. Băiatul mamei! Dintotdeauna mamele i-au iubit mai mult pe băieți și tații, i-au iubit pe băieți mai mult. Tata cand a auzit că m-am născut fată, trebuia, să mă cheme Eugen, a zis, nu mă mai intorc acasa, sarmanul și a căzut prizonier și s-a întors după patru ani. Și mama mereu îmi spunea că din cauza mea a căzut prizonier. Sper să nu fie așa! Vă dați seama că nu mi-a prins bine cand știam că nu trebuia să fiu fată, drept pentru care, cand eram prin liceu, prin facultate, mă tundeam așa foarte scurt și umblam în pantaloni, așa că atunci cand vedeți fete băiețoase să știți că cineva din familie a spus, tu ar fi trebuit să fii baiat, nu fată. Dar ne trece și Dumnezeu ne ajută și cand ne intoarcem Acasă, in Biserică, desoperim că e minunat să fii femeie. Băiatul mamei, este dependent afectiv de mamă. Nu neapărat că o iubește mai mult decat pe prietena lui...