luni, 16 martie 2009

Sursa depresiei omului modern, Maica Siluana Vlad, Cluj-Napoca, 14 martie 2007

Sursa depresiei omului modern, Maica Siluana Vlad, Cluj-Napoca, 14 martie 2007

Inainte de venirea libertatii, credeam ca viata mea , e o gluma proasta, respectiv cum e posibil ca un om sa aiba atatea daruri si sa nu faca nimic cu ele. Ma gandesc, ca tema(conferintei) mi-ati spus-o tocmai in sensul acesta, ce trist e omul care se simte bogat si nu are cui sa dea sau ca nimeni nu are nevoie de darurile lui. Imi amintesc ca pe vremea aceea, aveam o prietena, o doamna in varsta, care mi-a spus, pregateste-te, ca va veni vremea, in care o sa dai si ce nu ai. Si uite acum asta facem, dam si ce nu avem. As vrea insa sa intram in subiect, eu o sa incerc sa vorbesc foarte putin, pentru ca, acest subiect, aceasta problema a depresiei nu poate fi teoretizata. Inainte sa vin, m-am uitat in dictionare, m-am uitat in cartile care au aparut, carti foarte bune despre depresie si cred ca ne sunt de folos si m-am gandit ca nu as putea sa spun nimic, deoarece nu poti vorbi despre depresie in general, decat  in calitate de medic, cu fiecare pacient in parte. Iar daca suntem aici, ca sa vorbim despre depresie din punct de vedere duhovnicesc, va trebui sa apelam la Duhul Sfant, sa vina in gandul dumneavoastra, intrebarea dumneavoastra, apoi in gandul meu, pentru a se formula raspunsul si ce vom trai, va fi de fapt bucuria comunicarii in Duhul Sfant. Pentru mine aceasta este cea mai mare bucurie, sa vad ca Dumnezeu  imi da prin cap ceva si sunt foarte bucuroasa ca mi-a dat si recunoscatoare si sunt si mai bucuroasa atunci cand Dumnezeu pune si in urechea celui care asculta, aceeasi minune si atunci ne intelegem altfel, suntem destepti foarte dar: “vorbim impreuna si ne intelegem separat”, nu? Asadar din tot ce am citit si auzit despre depresie un singur lucru s-a potrivit cu depresia mea. Eu m-am nascut, ca o bomba de viata, in ‘44, la sfarsitul razboiului si faceam o galagie foarte mare si mancam foarte mult!


M-am nascut intr-un sat din Baragan, in care toata lumea manca de pe o masa rotunda, foarte joasa dintr-o singura strachina, fiecare-si ducea lingura pe rand si manca din strachina. Cand am aparut eu si am luat lingura in mana, nimeni nu a mai apucat sa puna lingura in strachina, pentru ca eu pocneam cu lingura mea pe toata lumea si tipam, a’ meu, a’ meu si de atunci, la noi acasa a mancat fiecare din strachina lui, asa ne-am emancipat. Am fost o bomba de energie, sigur, am fost foarte pretuita ca pionier, ca UTC-ist, nu, eram o promisiune, asa, pentru PCR si el pentru mine, un singur lucru nu suportam, ca multi dintre dumneavoastra-minciuna zadarnica. Eu inteleg sa minti, ca sa nu te bata mama, aceasta este o minciuna buna, sanatoasa(rasete), dar sa minti degeaba, asta mi se pare foarte trist, sa nu te bata nimeni si tu sa minti, asa, fara sa te amenite cu nimic. Cand am inceput sa simt acest miros al minciunii, cand am vazut ca nu pot fi materie superior organizata, mai mult decat atat, ca sunt o minune, si toata lumea ma asigura ca e bine sa fii materie superior organizata, mai avusesem si o revelatie, uitandu-ma la o gaina pe la vreo 5 sau 6 ani-ca nu sunt gaina-uitati-va numai sa vedeti, e o minune si gaina este o minune dar si faptul ca eu nu sunt gaina e o minune si mai mare, nu? Asa, atunci m-am minunat si am devenit foarte responsabila,  mi-am dat seama ca menirea mea nu e sa fac o ciorba buna, nu, ci menirea mea este sa gatesc o ciorba buna si la ciorba de gaina e asa de simplu, intra  in oala si iesea ciorba buna dar cine o punea avea responsabilitatea mai mare…si cand am ajuns la tinerete, eu nu mai tin minte bine si s-ar putea sa va si mint ca maica…am trait decand ii lumea si am si citit mult si nu mai stiu daca ce va spun am citit intr-o carte sau am trait eu dar la mine sunt ca in biografia mea, asa ca sa le luam asa. Cand am ajuns la tinerete, mi-am dat seama sunt un actor genial, intr-o piesa foarte proasta ca autorul piesei era prost, nu te punea sa faci decat stanga/dreapta, sus/jos, papa/nani/apa…papa/nani/apa , intre timp truda, munca, si intrebarea era de ce si oamenii se bucurau foarte putin, trebuia sa faci ceva mereu exceptional ca sa vezi o raza de bucurie si pe urma, daca faceai ceva exceptional in fiecare zi, ziceau: “nebuna asta iar a inceput”  oricum ai fi dat-o nu era, nici macar la acest nivel nu se putea trai.Atunci am facut depresie, cu diagnostic, sindrom depresiv cu fenomene atipice, asta cu atipice ma tine si acum, sunt o monahie cam atipica(rasete), sa nu va luati dupa mine, am  atipismele mele, multumesc lui Dumnezeu, ca in biserica au mai fost ca mine dar s-au mantuit, asa ca am nadejde, sa va rugati pentru mine! Si m-am dus la spitalul de nebuni, ca acolo, …se tratau depresiile si era un doctor bun, dragul de el, a si reusit sa  fuga din tara si m-am internat la Sfanul Nicolaie. In aprilie, m-am plictisit, m-am plictisit sa fiu depresiva, inflorisera copacii si am zis vreau afara, vreau acasa. Doctorul zice, bine si atunci am vrut sa fiu draguta cu el si i-am zis, stiti, eu nu am fost bolnava, eu…m-am prefacut…zice: stiu, tocmai aceasta este boala dumitale, un om sanatos nu se preface ca-i bolnav! Da, deci aceasta a fost forma depresiei mele, nu mai aveam chef sa traiesc si intr-o buna zi cand inflorisera copacii mi s-a facut iar chef de viata, cand a venit iarna  am avut  iar chef de depresie si m-am internat din nou, cei din jurul meu, probabil v-ar spune, “era nebuna de legat” dar eu va prezint intr-o forma blanda, deoarece asa-mi amintesc. Ce tin minte insa este ca mama l-a intrebat pe medic, daca sunt nebuna si el a zis, nu chiar dar daca nu o lasi sa traiasca asa cum vrea ea, inebuneste. Ori, mama mea, voia sa fiu in rand cu lumea! Si a fi in rand cu lumea, insemna sa fii secretar de partid, adica sa urmezi linia, acolo si nu mai puteam sa fiu in rand cu lumea! Ori aceasta boala pentru mine a fost un dar de la Dumnezeu, pentru ca alminteri lumea m-ar fi inchis, m-ar fi inghitit, m-ar fi asezat in rand cu ea si m-ar fi ucis pur si simplu, asa, boala m-a scapat, toata lumea stia, asta a fost la nebuni, da, si eu mi-am pastrat acolo, ca pe un dar de la Dumnezeu si am putut sa fac ce am vrut eu. Iar mie medicul, la un moment dat mi-a spus, boala dumitale va fi foarte intalnita in secolul XXI, timp pe care eu nu credeam ca o sa apuc sa-l traiesc, spunea, acum nu exista asemenea bolnavi, pentru ca oamenii se adapteaza iar boala dumitale este a omului care nu se adapteaza la prostie. Acum, oamenii sunt foarte talentati in a se supune prostiei, iar in viitor vor fi mai multi care se vor razvrati impotriva unei vieti proaste. Am tinut minte aceasta definitie, undeva in adancul mintii mele si astazi cand ma gandeam ce sa va spun despre depresie, acesta este cuvantul. Depresia este revolta impotriva unei vieti proaste! Este strigatul fiintei din adanc, eu nu vreau sa traiesc aceasta mascarada! Sunt oameni care vin si spun, vreau sa ma sinucid, pentru ca nu vreau sa traiesc aceasta viata. Nu mai pot sa o traiesc si nu vreau! Si eu ii spun, ai dreptate. Aceasta viata nu merita traita! Dar ii spun o taina: nu-i asta viata. Sub aceasta viata bicisnica, exista o viata adevarata. Nu ai de facut decat un pas. Si facem un pariu, traiesti un an dupa indicatiile Celui care te invata viata adevarata iar daca nu te faci sanatos, atunci poti sa te sinucizi. Nimeni, dintre cei care au fost onesti, nu au mai continuat sa fie depresivi, dupa un an de viata, de incercare de trezire la viata adevarata. Un parinte si ganditor crestin, defineste depresia ca fiind o boala a dorintei. Sfintii Parinti o numesc, boala a sufletului, este patima, este  intristarea aceea care-ti paralizeaza dorinta de a trai, stiti ca exista tristete insotita de anxietate. Este o boala a dorintei, ni s-a stins dorinta de viata si aici, sunt doua categorii de oameni “morti”, unii care nu au apucat inca sa intre in viata si unii care nu au stiut cum sa intre, gresind poarta...

Acum, impreuna, vom vedea, in intrebarile dumneavoastra, ce culoare are depresia si nelinistea, in inimioarele dumneavoastra!


Cum putem scapa mai usor de minciuna in care cadem zilnic?
Spunand adevarul! Da, eu am mintit foarte mult si era foarte greu, la inceput trebuia sa tin minte ce am zis, pe urma m-am razgandit si minteam asa, doar, doar, lumea o sa-mi zica ca am mintit dar nu au curaj oamenii sa ne spuna ca mintim si cand am hotarat sa nu mai mint, am spus adevarul. E ametitor sa spui adevarul! Inainte de asta trebuie sa intelegem ce-i adevarul ! De exemplu cineva-mi spune , eu sunt un om foarte sincer, “ce-i in gusa-i si-n capusa”, spun intotdeauna adevarul! Da? Si cum spui? Pai spun, uite ce prost esti, ce urat iti vine bluza asta... acesta nu este adevarul, da! Aceasta este indrazneala de a judeca, de a rani pe aproapele, nu indrazneam pana atunci sa o facem cu voce tare si acum indraznim. Este nevoia noastra de a ne razbuna pentru suferintele noastre pe altii, de cele mai multe ori, zicem noi, adevarul doare! De ce doare? Pentru ca dam cu parul! Numim adevar aceste cuvinte crude, pe care le scoatem din noi la suparare, ca sa spunem ce gandim noi, acela nu este adevarul, acela este un gand al meu, o parere a mea si nu este adevarul. Adevarul cand il spun este ca eu sa marturisesc ce simt, nu ce gandesc. Noi mintim atunci cand una simtim si alta spunem, renuntam la minciuna in clipa in care spunem ce simtim. Imi vine sa te strang de gat! Acesta este un adevar! Da! Dar nu o fac, pentru ca maine cand o sa-mi treaca, o sa-mi fie dor de tine! No... si acesta este adevarul! Mi-e frica de tine! Acesta este adevarul. Cand spun ce simt, acesta este un adevar. Cand mi-e frica de tine, ma gandesc ca ar fi bine sa divortez. Acesta este un adevar. Cand spun, maine-mi iau lucrurile si plec la mama, acesta nu este un adevar, aceasta nu este decat dorinta ta ca el sa zica, vai, nu pleca si nu este adevarul. Sa vedem ce inseamna minciuna pentru noi si sa incercam inlauntrul nostru sa punem in armonie simtirea cu gandirea si cu rostirea, nu o sa va iasa de la inceput, o sa trebuiasca mult timp dar in prima saptamana deja veti avea mari bucurii duhovnicesti, e atat de minunat sa simti ca ai curaj, ca ai curajul acesta sa te rostesti, eu vorbesc, eu sunt cea care simt asta. Ce va zice celalat, la inceput, e problema lui. Sa stiti, in lupta cu patimile, noi nu trebuie sa le biruim pe toate odata, sa luam cate una, uite, te preocupa asta, in fiecare seara faci un inventar, uite, am mintit de trei ori si de doua ori nu am mintit. Ce am facut, ce am castigat, ce mi-a adus asta? Incet, incet vom prinde gust! Totul in ortodoxie, totul este gust, Dumnezeu este bun, El e bun, e ascuns in toate poruncile Lui, e bun si in Sfanta Impartasanie, mai ales daca parintele nu pune vin acru, il simtim ca-i dulce, dar e bun in toate poruncile, cand faci o porunca, ai bucurie si gustul este bun. Aceasta te va conduce pe Cale! Ce e minunat de exemplu, e sa pornesti sa minti si la jumatate sa te opresti sa spui iar am inceput sa mint, ma opresc, e minunat cand marturisesti asta celui din fata ta, cand te opresti cu martori, este semnul ca a inceput vindecarea. Ce o sa simtiti, o sa-mi scrieti dumneavoastra mie!

Vorbiti-ne despre cum le vorbiti celor din inchisoare, care au furat, ucis sau cine stie ce au mai facut! Ce sfat le dati tinerilor, sa nu ajunga sa faca aceste pacate mari!
E o deosebire foarte mare intre un tanar care e la puscarie si unul care nu e inca! Ganditi-va dumneavoastra m-as putea duce la un tanar sa-i spun, uite, nu e bine sa furi! Nu cred ca m-ar asculta nimeni! Cu cei din inchisoare vorbesc atunci cand ei ma intreaba, sunt oameni care nu au vorbit niciodata despre ei, cu cineva , sunt oameni, sunt tineri, acum avem un grup cu care lucram la Penitenciarul de Minori, si sunt de 5 ani, de 7 ani, de 4 ani, impreuna si nu stiu cum se cheama, ala-i Pisica, Gagu, Mumu, numai porecle, nu au nume.(Stefan te cheama?) lor nu le-a spus nimeni pe nume, ori pe numele de familie cum sunt strigati la procese, doar pe porecle. Nimeni nu i-a ascultat niciodata vorbind despre ei. Ce ma preocupa pe mine este daca omul acela, vrea sa “iasa din tufis” si sa vorbeasca cu cineva si eu vreau sa vorbesc cu el, vreau sa-l ascult. Fiecare dintre noi, suntem ascunsi intr-un boschet,  de cand Adam s-a bagat in tufis, in boschet , s-a ascuns…ne-am facut boschetari. Primii mei prieteni, dupa ce am ajuns la libertate, dupa ce am ajuns maicuta, au fost boschetarii si “aurolacii” dar si “boschetarii”, mai mari, asa! Nu va spun ce comori sunt acolo, prin boschetii astia ai nostri, sunt ai nostri… Dincolo de toate acestea este chipul lui Dumnezeu care functioneaza. M-am dus la o intalnire cu niste “boschetarite” , fete inapoiate total mintal (una umbla cu o carpa, zicea ca-i copilu ei, o pupa), sarmana, era abuzata, traia in boscheti si venea la un centru de zi in Bucuresti, mancau, se spalau si am zis... uite vreau sa fac un seminar cu ele. Au ras toti, ce seminar, la seminar se vorbeste…au fost uimiti ce au putut sa auda de la fetele acestea, vorbeau coerent, in momentul in care au fost ascultate au stiut sa vorbeasca si lucruri de mare profunzime. Noi nu stim sa vorbim pentru ca credem ca celalat nu ne asculta, sau ne e teama ca nu ne asculta. In ce fac eu acum, singurul lucru de care ma feresc, este sa dau sfaturi. Mai gresesc cateodata, cei care mi-ati scris pe site , stiti ca mai gresesc si mai dau cate un sfat si sa stiti ca ma costa. Oamenii nu au nevoie de sfaturi, oamenii au nevoie sa fie ascultati, sa fie auziti si in clipa in care esti ascultat, tu devii, tu incepi sa faci ce ai de facut. Si mai ales avem nevoie sa fim ascultati despre acele lucruri de care nu stie nimeni. Noi oamenii, ne uitam unii la altii, dansam, zambim dar fiecare are cateva lucruri despre care se gandeste, “daca ar stii ei”, ei lucrurile acelea trebuie spuse. Si cand ai spus lucrurile acelea, pe care nu vrei sa le stie nimeni, esti un om liber, daca le mai stie cineva! Fericiti cei care ne-am spovedit! Dar si aici se intampla, sa spunem, ca mi-a zis, mi-a facut dar nu, toate lucrurile de care ne e rusine, pe care le tinem minte, care ne-au marcat, acelea despre care speram sa se uite odata, ori ele lucreaza (sunt active). Oamenii acestia le au scrise pe toate in ei si sunt in stare sa vorbeasca despre ele. In inchisoare sunt oameni care simt nevoia sa vorbeasca despre ei si atunci noi ii ascultam. Sunt momente in care el isi rasfrange ura asupra ta, cand ajunge sa te urasca, sa te identifice cu cineva pe care e suparat dar tu(noi) stii(stim) asta . In fiecare om este o comoara si ea se poate lasa vazuta. Nu poti vorbi cu oricine, pentru ca nu oricine a ajuns acolo. Uneori ma saluta cu Corinteni 3:12 , omul are un limbaj de lemn in care inca se inveleste si nu cu toti putem discuta. Dar sunt si oameni care vor sa vorbeasca!
Cum sa-l accept pe aproapele meu asa cum este? Cum pot face sa ma cunosc cu adevarat si sa stiu ce patimi am?
Prima parte este simpla: aceasta intrebare sa o pui, in fiecare clipa lui Dumnezeu! Cineva-L intreba pe Dumnezeu: Doamne, cum sa o iubesc eu pe asta? Se insurase si dupa luna de miere, a descoperit ca nu e asa de simplu si zice: “Cum sa o iubesc?” si Dumnezeu zice: " Asa cum o iubesc eu!” . Atunci, intrebarea este, Doamne cum il iubesti tu pe asta? Eu L-am pus pe Dumnezeu la incercare si am zis, Doamne, daca Tu ma faci sa-l iubesc pe asta sau pe asta, cu adevarat esti Dumnezeu! Dar aveti leacuri, daca-ti face rau (aproapele) aveti rugaciunea de vrajmasi, o bagi in buzunar, o scoti de acolo si citesti. Nu trebuie sa ai traire! Cine are traire? Iubirea nu este sentiment. Dumnezeu nu ne-a cerut sa ne pupam vrajmasii, sa le scriem biletele de dragoste, nu maica, nu, ci sa ne rugam pentru ei , sa ne infranam inlauntrul nostru nevoia de a ne razbuna, nevoia de a ne face dreptate, de a-i arata eu lui. Am vazut o femeie care mananca bataie de la barbat: “…da ce eu sunt mai proasta?” si dupa ce a batut-o nu era mai proasta, era mai desteapta cred, dupa parerea ei, zice, ”macar m-am racorit!”, nu? Iata, deci sa fugim de aceasta “racoreala” a iadului, pe care ne-o aduce razbunarea, cuvantul rau, cuvantul greu. Atunci ca sa-l putem accepta pe aproapele trebuie sa cerem de la Dumnezeu putere, sa zicem “ Doamne, da-mi putere ca uite ce urat miroase! Doamne, fa ceva ! Un tigan intr-un troleibuz- am spus asta des, ma scuzati daca ma repet- in Bucuresti, si-a pus capul in poala mea. La inceput scotea limba la mine si eu ziceam “Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pe noi”, el nimic, eu isihasta, el tigan, no, ce poti sa-i faci! Fiecare cu calea lui! Si ma trezesc cu el in poala si eu isihasta cum eram, ma uit asa si zic:” Doamne, Tu-l iubesti pe asta, fa ceva cu el!” . Se ridica omul si zice:” Maica, eu am nevasta vrajitoare, no…bine ca am aflat… Mi-a zis necazul lui, acolo si zice o, eu acum trebuie sa ma dau jos dar mai bine va duc pana unde mergeti, ca sa va pazesc! Zic, lasa ca ma pazeste Dumnezeu, zice: am vazut! Eu nu am vazut ce a vazut el dar eu atat i-am spus (lui Dumnezeu) Doamne, Tu il iubesti, fa ceva si a facut! Asa si matale, simplu, Doamne, nu pot!, acest “Doamne nu pot”… si El spune, "fara Mine nu puteti face nimic" si aceasta este ocazia cea mai buna …de ce mi-ai dat niste colegi de clasa asa de nesuferiti?, de ce mi-ai dat coleg de camera si l-am ales bine si uite cum este…de ce?, ca sa-ti dau ocazia sa inveti sa iubesti cu harul Meu si nu cu pornirile tale! Atunci omul cand se va simti iubit, nu stim cum reactioneaza.
Sa ma cunosc cu adevarat sa stiu ce patimi am?
Sa te uiti in jur si sa vezi cine iti e mai antipatic si sa vezi de ce iti este antipatic, pai asta vorbeste tare si e increzut…deci aha, am patima ca sunt increzuta, mai departe…e puturoasa, deci sunt puturoasa, da! Si dupa ce le-ai notat vazandu-le in ochii celorlalti, incepi sa te pandesti, ia sa vad, ce fac eu acuma: pai nu ma duc la scoala azi ca-s obosita, o nu fi puturoasa…oi fi puturoasa, ia sa ma scol, da! Si uite asa descoperim. Apoi, sa ne apropiem de Dumnezeu, apropierea de Dumnezeu ne face sa ne vedem patimile, sa ne vedem micimea, si Sfantul Petru a zis:” Iesi de la mine... ca sunt un pacatos!” dar cum sa te apropii, ca noi dam tarcoale acolo, si nu ne apropiem! Faceti-o pe asta cu biletelele de dragoste, luati un fir de iarba si zii: Doamne, tu ma iubesti, firul asta de iarba e declaratie de dragoste, si veti auzi ceva, veti simti, priviti ce nu ati privit niciodata, priviti-va degetele, i-ati vazut pe aia mici cand se uita la mana si e o minune…Daca va uitati un minut, nu se poate sa nu va dea lacrimile de uimire, oameni buni, i-a uitati-va ce minune ca asta a facut Dumnezeu, a gandit inainte de toti vecii mana mea. Acest corp al meu, acest trup al meu, hai sa-l simtim, e templul Duhului Sfant! Nu-i o gluma! Da…ce minune! Te apropii si zici, auleu Doamne am facut capiste idoleasca din templul tau. Nu-i nimic, eu te iubesc, eu vin si curat. Stam cu capul pe perna, stam pe gandul lui Dumnezeu si pe iubirea aproapelui care a facut perna. Daca nu suntem constienti…noi vrem minuni mari, ce minuni mai mari, ca uite ma dor picioarele si stau cu funduletul pe asta aici si mi-i bine si stau cu dumneavoastra, va uitati la mine si eu la dumneavoastra. Nu-i minunat? Dar daca nu bagam de seama asta! Asa ne dam seama ca Dumnezeu ne iubeste, cate amanunte din acestea care sunt infinite si infinituri nu le putem descoperi noi, si atunci simtim ca suntem netrebnici, mizerabili. Sa va mai spun ceva: Dumnezeu nici nu ne cere sa ne schimbam asa de repede. Na cere intai si intai sa ne dam seama ca ne iubeste, sa simtim iubirea Lui, nu avem cum sa raspundem la iubire pana cand nu simtim iubirea lui Dumnezeu. Noi vrem ca tanarul acesta sa facem ceva si sa fim. Intai si intai sa nu facem nimic, sa ne dam Lui, sa ne predam in mainile Lui, sa ne aratam Lui si aceasta dezgolire in fata Lui ne va face sa-I simtim prezenta si iubirea si El imi va spune care sunt neputintele mele si pacatele mele. Te ustura dupa aceea. Cat timp sunt un anonim, eu pot sa fac orice. Daca treceti pe langa un grup de soldati, acestia vor striga obscenitati . Du-te dupa ei sau tine-te dupa ei si intra in cazarma si spui, domnule comandat vreau si eu sa vad baietii aia ca mi-au vorbit “frumos” pe drum si vreau sa-i cunosc mai de aproape. Sa vedeti ce baieti frumosi, timizi si draguti sunt! Privindu-l in ochi el nu va mai putea sa faca, oricine ar striga pe strada ceva urat, du-te si priveste-l in ochi si zi-i, mai zii o data ca nu am inteles bine. De ce? Pentru ca-i acorzi atentie si el devine vazut, devine persoana, devine om viu dar daca eu zic: dobitocul ala, de abia asteapta sa se poarte ca un dobitoc, a scapat de raspunderea de a fi om, imediat ce punem o eticheta pe cineva, acela isi ia libertatea sa se poarte ca atare.

De ce sa-i ierti pe altii daca cei pe care-i iubesti nu le pasa? Singura persoana pe care am inceput sa o iubesc, nu-i pasa! Ce pot sa fac?
Iertam pentru ca asa ni s-a poruncit! Mantuitorul nu a zis sa ierti daca te iubeste, daca-ti raspunde la iubire sau nu. Sunt doua lucruri diferite, depinde insa ce ierti! Si ce inseamna iertarea?! Va recomand sa intrati pe site-ul nostru www.sfintiiarhangheli.ro sau cautati maica Siluana pe Google. Acolo veti vedea titlul seminarului “ Sa ne vindecam iartand”, un seminar online, format din sesiuni pe care le facem si in intalniri saptamanale, la Centrul nostru, insa acum au dat rezultate extraordinare pe site, sunt scoase din parinti si o sa vedeti, au o structura logica si duhovniceasca care ne ajuta sa crestem in cunoasterea neputintei noastre de a ierta, invatam si de ce nu putem ierta, pentru ca suntem raniti si pentru ca suntem cazuti si pentru ca nu am simtit dorinta aceasta de a-L cunoaste pe Dumnezeu si de a fi vii si Seminarul ne poarta de mana, pana cand ajungem sa ne dam seama ca noi nu putem ierta si atunci, ultima sesiune este a unui parinte din Franta, care na da un exercitiu in care se imbina rugaciunea cu tot ce am invatat pana acolo si cu binecuvantarea. E prima data, cand eu am intalnit foarte clar si spus pe limba omului de astazi, ce inseamna puterea binecuvantarii si cand anume trebuie sa o faci si cum sa o faci. Noi credem ca a ierta inseamna a nu mai avea sentimente. A ierta inseamna a te vindeca intai de resentimentele pe care ti le aduce amintirea ranii pe care ai avut-o si de a te vindeca de dorinta de a te razbuna. Noi avem dorinta de a ne razbuna, de a rasplati daca nu noi, macar Dumnezeu sa aiba grija dragutul. Si atunci vei invata de ce ai nevoie sa ierti . Sunt doua lucruri diferite, eu iert fara nici o conditie, pentru ca asa am porunca de la Dumnezeu. Cealalta realitate, ca el ma iubeste sau nu ma iubeste este o alta suferinta si putem face o alta conferinta, “De ce nu ma iubeste cel pe care-l iubesc eu?” . Nimeni nu raspunde la o pretentie, noi pretindem iubire, iubirea nu se pretinde, iubirea se daruieste, iar ceea ce numim noi iubire este pretentia de a ni se raspunde la dorintele noastre. Suntem cu totii bolnavi de nevoia de iubire dar nu stim ce inseamna iubirea. Vom invata-o numai cand vom invata sa respectam Creatia lui Dumnezeu, sa vedem prezenta lui Dumnezeu in toate fapturile si sa vedem in cel din fata noastra, taina lui Dumnezeu. Pana nu vom vedea ca acolo e taina, e o minune, nu avem cum sa invatam, de obicei, cand doi tineri adolescenti se intalnesc, asteapta sa-si implineasca toate frustrarile pe care le-au avut (mama nu m-a inteles, tata nu m-a iubit, ne-am despartit) si fiecare asteapta sa i se raspunda la asteptarile lui. Aproape ca nu-l vede pe celalalt si proiecteaza pe el toate nevoile pe care le are si asta aduce foarte multa suferinta. Iubirea inseamna, cand esti atras de cineva, cand iti place cineva si sa-l privesti pe Dumnezeu prin acea icoana, fiecare om este o icoana, ce frumos se vede prin tine...Nu ai cum sa iubesti un om, daca nu stii ce fel de unghii are, ce fel de gene are, cum merge, cum calca, cum se uita la flori, cum se uita la icoane, cum rafoieste o carte. Pai am vazut eu ca era cam badaran, scuipa dar nu am auzit decat ca o injura pe mama sa, pe mine nu m-a injurat inca, pana ne-am casatorit! Ei, daca a injurat-o pe mama lui... ce o sa-ti faca tie dupa ce va casatoriti? Nu poate sarmanul sa faca altceva! Asta nu inseamna ca trebuie sa fugi de el daca-i asa. Dar sa stii ca-i bolnav si ca trebuie sa se vindece. Esti tu, destul de puternica si de vindecata ca sa-l vindeci? Noi zicem, lasa ca-l fac eu om, nu, nu schimbam noi pe nimeni, asta iarasi este o iluzie! Asa ca fetita mea sau omule drag, sa ierti, pentru ca asa e porunca si Dumnezeu te va invata sa ierti si cu iubirea, intreaba asa, Doamne, eu acum de ce pretind sa ma iubeasca . Ce drept am eu? Noi nu avem drepturi oameni buni sa pretindem nimic de la nimeni si veti cunoaste, daca pretindem sau cerem, printr-o proba simpla (intr-o carte, noi ne indragim si psihologii, sunt foarte destepti, au descoperit atatea din suferintele omenirii, insa ei sarmanii le descriu, te muta dintr-o suferinta in alta, te faci sanatos, insa tot nefericit esti, fara Dumnezeu nu exista fericire), proba care te va invata cum sa nu fi violent, cum sa raspunzi fara sa jignesti pe cineva- vorbind despre nevoile tale,incercand sa-l intelegi pe celalalt fara sa-l judeci. Uneori invatam lucruri duhovnicesti, de la oameni care nu par duhovnicesti, nu dispretuiti orice cuvant care te invata sa fii mai bun, sa fii mai bland, sa fii mai respectuos, este un cuvant care te apropie de taina ta, de taina aproapelui si de Dumnezeu. Trebuie sa imbinam aceste doua lucruri. Omul acesta, zicea, daca zici: da-mi un pahar cu apa, nu stii daca-i pretentie sau cerere, vei vedea dupa reactia pe care o vei avea cand celalalt nu-ti da apa. Daca-ti spune, du-te si-ti ia singura, pai da, ma miram eu, si incep sa-i reprozes, atunci a fost o pretentie. Daca nu ma supar si inteleg si ma duc si-mi iau singur apa, atunci a fost o cerere. Si-n iubire la fel, poti sa spui, imi place de tine, chiar daca esti fata, poti sa spui, au trecut vremurile in care asteptam ca baiatul sa spuna. E mai bine asa, fiindca daca poti sa duci durerea cand iti spune, mie nu-mi place de tine, e mai bine sa spui, decat sa traiesti in imaginar. Mai bine intrebi, uite mie-mi place de tine si as vrea sa fim prieteni. Si ala o sa zica mie nu, sau imi place de tine sau nu suntem prieteni. Multumesc, am inteles, e atat de simplu, doare putin dar s-a terminat, nu. Sunteti prieteni de doi ani si tu vrei sa te casatoresti, il intrebi, uite tu ce zici, a eu nu, eu mai astept, am treaba, bun atunci, la revedere!, sa avem curajul acesta sa ne asumam, sa nu pretindem, intelegeti, aceasta este libertatea, insa tot mai bine e sa simtim asa, prin alte canale decat prin cuvinte si sa avem rabdare, sa ne dam seama daca celalalt ne iubeste, daca privim la fel paharul cu apa, daca privim la fel o floare, altfel aceste pretentii de iubire, va aduc multa nefericire, copii, multa. 


Va rog sa ne spuneti titlurile cartilor pe care le-ati scris! Cum sfatuiti pe acei tineri care au cazut in patima betiei si au mari probleme?
Nu tine maica minte, nu am scris multe, le gasiti pe site, nu stiu pe unde le gasiti. Am scris acuma o carte cu voi, cu raspunsurile de pe site, “Impreuna dumiriri pe cale”.

Este o problema foarte serioasa-patima betiei, aici la Cluj aveti sanse, exista un centru de recuperare din adictie, gasiti adresa lor... Exista leac, alcoolismul este o boala si este o boala distrugatoare, trebuie sa ne dumirim si sa o privim ca pe o boala si nu ca pe un viciu oarecare, este o boala asa cum este diabetul, veti afla mai multe daca luati legatura cu acest centru de recuperare si trebuie ca cel bolnav sa vrea sa se trateze de boala, ca si cel bolnav de depresie, constat ca sunt bolnav si-mi doresc sa ma fac sanatos. Altfel cei din jur nu au ce sa-i faca! Si cei din jur, pot invata cum sa nu-i intretina dependenta, cei din jurul unui alcoolic devin codependenti si e un comportament anume. Veti afla mai multe lucruri care va vor ajuta sa iesiti din mare suferinta, trebuie sa privim cu multa seriozitate aceasta boala.
Ati spus ca ceilalti ne pot spune cum suntem noi cu adevarat, mincinosi, puturosi etc, dar ce facem daca ceilalti au o parere buna despre noi si ne spun ca suntem buni, blanzi, sufletisti!
Eu nu am spus asa. Nu, ceilalti nu ne spun adevarul, noi vedem, cand ne gandim noi la ei ca suntem rai, atunci ne vedem pe noi, deci noi ne proiectam pe ei, ce ne spun ei...desi sa stiti, ca atunci cand cineva ne vorbeste de rau, sa iei de acolo, ca ceva adevarat este. Cand te vorbeste de bine, sa iei si de acolo ca si acolo este ceva adevarat si sa-I dam slava lui Dumnezeu. Aproapele nostru este oglinda noastra dar sa nu o luam absolut, suntem cu totii subiectivi, inca bolnavi si suntem ca niste oglinzi concave sau convexe in care ne vedem deformati, mai lati, mai lungi, noi nu ne vedem infatisarea acolo, ci daca avem o pata pe fata, deci sa vedem ce vedem, sa avem discernamantul acesta. Si mai ales sa avem prieteni, sa avem prieteni care sa ne spuna cum suntem vazuti de afara si sa discernem in ce ne spun ei cat ne este de folos. Dar tineti minte, ce vad eu rau la celalalt, acela este lucru pe care-l am eu rau in mine, si nu ce vad rau, acum daca vad ca cineva fura un portmoneu, asta nu inseamna ca eu sunt un hot refulat . Nu! Ci daca zic, hotii astia nenorociti, i-as strange de gat, daca simti o repulsie, o incarcare sentimentala foarte mare, atunci inseamna ca te-ai lasat de furat de curand sau tare-ti pare rau ca nu ai furat si tu . Cand avem o incarcatura foarte mare, fata de un defect sau ceva neplacut la cineva, atunci e proiectie. Iar daca am o admiratie de nemasurat fata de cineva, iarasi este o proiectie. Caci proiectam si lucruri bune, lucruri minunate din noi, nu indraznim sa le traim sa le lucram si le proiectam pe parintele, pe maica Siluana, asa, nu as fi atras daca nu as avea in mine lucrul acela. Putem lucra si-n bine, nu numai in partea negativa...

Conferinta: Sursa depresiei omului modern, Maica Siluana Vlad, Cluj-Napoca, 14 martie 2007

joi, 12 martie 2009

Din misiunea de slujire a Maicii Siluana la Iasi

      
Maica Siluana Vlad despre rolul si rostul  activitatilor  pe care le coordoneaza la Iasi

“Misiunea manastirii, pe care o pastoresc , cu mila lui Dumnezeu, este misiunea Bisericii de a intra in cotidian, de a intra in social, ceea ce numiti dumneavoastra social si in alte forme, decat a facut-o pana acum. Biserica intotdeauna a fost in social, a fost intre blocuri, pe strada, in sat ...dar in vremea comunismului am fost mai ingraditi si acum prindem din ce in ce mai mult curaj, sa fim vazuti si suntem si remarcati si invitati ...Modalitatea noastra de a sluji este una condusa de Duhul Sfant, care lucreaza in Biserica. O imagine a Duhului Sfant este vantul si noi am ajuns la Iasi, ca ne-a batut vantul...Duhul Sfant care lucreaza in Biserica.Cu binecuvantarea IPS Teofan, care a pus bazele acestei misiuni, in Craiova, binecuvantandu-ne si sprijinindu-ne sa infintam Centrul de formare si consiliere "Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril"(http://www.sfintiiarhangheli.ro/), continuam lucrarea aici...noi suntem slujitoarele acestei misiuni. Slujirea noastra este de a ajuta intelepciunea omeneasca sa gaseasca intelepciunea lui Dumnezeu din Biserica, singura tamaduitoare, iar intelepciunea bisericeasca sa se foloseasca de cea omeneasca, seculara, cumva rupta...Am ajuns la impasul in care omul duhovnicesc doar se roaga, ceea ce nu e putin lucru si nu lucreaza in viata zilnica, in activitatea lui, rugaciunea. Manastirea este un loc in care omul isi uneste viata de zi cu zi cu rugaciunea!...Intelepciunea lumii acesteia are multe preocupari dar din ce in ce mai mult, se ocupa de durerea omului. Omul nu suporta durerea si cauta leacuri, inteligenta omului se straduieste, ce medicament sa mai inventeze, ce sa faca sa nu-l mai doara sau sa se vindece omul de durere! Biserica are un leac, pe care oamenii de stiinta nu-l mai cauta, noi avem trupul si sangele Mantuitorului inviat, viata lui, pe Dumnezeu pe care-L mancam si acesta este leacul, acesta ne vindeca pe noi de toate suferintele, de toata durerea si ne pregateste pentru bucuria de a trai, aici si in veci. Intre timp insa, rupandu-ne de viata concreta, de necazurile dinainte de a merge la biserica, credinciosul isi imparte viata in doua, sfintii cu sfintii si petrecerea petrecere, acum fumam, acum ne ducem la biserica.
Eu, inainte de a ajunde in Biserica, mi-am cultivat intelepciunea, aveam o deschidere catre intelepciune si am vazut ca oamenii stiu foarte multe despre suferinta omeneasca dar ca nu vin decat cu “antinevralgice”, cu euforizante, cu endorfine si exista atatea leacuri impotriva durerii, incat poti sa mori si sa nu simti durerea! Asta-i maximul de realizare pe care a putut sa-l faca intelepciunea seculara, impotriva durerii. Tot intelepciunea seculara, descopera ca omul nu-i numai trup, ca are si suflet...nu o secretie a creierului...ci o realitate, care ne da de furca si de care avem nevoie. Si atunci, oamenii acestia au inceput sa se ocupe de psihologie si avem psihologi, psihiatrii, deci specialisti in “psi”...diagnosticul se pune din afara(de catre ei) dar vindecarea e in Biserica. Eu iau cuvintelea acestea (limbajul de specialitate), cu om cu tot si le aduc in Biserica, folosim toata intelepciunea din lume, care este ca un “ecograf”...
Oferim cursuri, cu ajutorul unor oameni specializati, la care se adauga si cei care sunt in vindecare...cursuri in care cel care vrea sa-l ajute pe alcoolic, afla intai cum este privit alcoolismul, ca boala si nu ca viciu si atat, afla ca exista iesire din aceasta tragedie si afla ca omul trebuie sa fie informat despre aceasta...deci avem o prima lucrare, lucrarea de informare, aici vin parinti, fie prin protopopiate sau asociatii...si cine doreste, participa apoi la cursuri de “formare de formatori”, in care invatam sa comunicam, invatam despre emotiile noastre si cum sa fim inteligenti emotional, ca e la moda acum inteligenta emotionala, apoi invatam cum sa fim inteligenti in relatiile noastre, pentru ca alcoolismul de exemplu e o boala de relatie si noi suntem foarte destepti dar in relatie devenim prostanaci, suntem foarte buni cand suntem singuri si cand apare cineva, devenim rai, pentru ca avem un mod bolnav de a intra in relatie, apoi pana ajungem la inteligenta duhovniceasca sunt niste etape. Cine se inscrie la aceste cursuri sunt: medici, psihologi, psihiatrii, care au multe cursuri de formare dar le lipseste ce aduce Biserica, apoi sunt profesorii de religie,  preotii sau studentii de la teologie care vin sa dobandeasca instrumentele dinspre intelepciunea lumii si vazandu-le imbinate, se formeaza deprinderea de a le folosi si se merge mai departe...se schimba atitudinea- se schimba gandirea, se schimba gandirea -se schimba comportamentul.
Credinta nu este doar rugaciunea de dimineata si de seara....e nevoie de vietuirea aceea impreuna, in care ne iubim si lucram impreuna... credinta inseamna a vietui cu Dumnezeu tot timpul...eu cred ca Dumnezeu s-a facut om ca sa ma faca pe mine Dumnezeu cu viata mea cu tot.
...Ce invata omul lui Dumnezeu, este o facultate unde se preda teodidactica, noi suntem teodidacti, ne invata Dumnezeu...te mana...Mantuitorul nostru este Pastorul cel bun si ne mana, dar ca sa stii ca-i Pastorul cel bun, trebuie mereu sa ai un pastor in carne si oase, care sa te pazesca: duhovnicul tau, episopul tau, staretul tau, parintele tau, ca alminteri poti sa o iei dupa capul tau si ajungi in spini si balarii...
Preotii trebuie sa schimbe privirea celor care-i judeca, noi vedem in preot ce-i in capul nostru, vrajmasul iti da asa o idee, sa fii foarte mirat de strambatura unei maici sau de gestul unui preot si ti se pare foarte normal daca e deputat, sau parlamentar sau profesor. Avem asteptari foarte mari pe de o parte, pe de alta parte, avem o nevoie de a-i cobori pe cei ce-L slujesc pe Dumnezeu. Dintotdeauna a existat o prigoana din partea necredintei...impotriva Bisericii. Vrajmasul ne da ganduri cum sa facem ca sa distrugem exact sursa vietii!”


Preluat din emisiunea "Povestea mea" de pe postul de televiziune "Tele M", decembrie 2008

vineri, 6 martie 2009

„Bucuria călugărului este ca o şcoală“



"Fara intelepciunea Bisericii nu putem ajunge la bucurie!"

În toamna acestui an, într-o casă din centrul Iaşilor, a apărut Centrul de Formare şi Consiliere „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“, în care ostenesc măicuţele Mănăstirii „Sfântul Siluan Athonitul“.
Poate exista o mănăstire într-o casă obişnuită din centrul unui oraş?
La această întrebare, maica Siluana ne răspunde: „Da, pentru că mănăstirea nu înseamnă o biserică înconjurată de nişte clădiri în care locuiesc călugării. Mănăstirea înseamnă comuniunea unor oameni uniţi într-o familie duhovnicească, aşa cum Biserica înseamnă adunarea tuturor credincioşilor în jurul Sfântului Potir. Noi suntem o familie în Hristos-Domnul, care poate să aibă ca locaţie clădiri şi ziduri tradiţionale, un cort sau o scorbură într-o pădure în caz de prigoană, cutremur sau inundaţie, sau parterul unei case obişnuite“. Viaţa călugărului e condusă de „vântul care suflă unde voieşte şi noi credem că aşezarea noastră aici este lucrarea lui Dumnezeu!“.
Aşadar, mănăstirea cu hramul „Sfântul Siluan Athonitul“ este formată deocamdată din opt măicuţe care au ales însă ca „firmă“ a casei numele principalului lor mod de rugăciune: Centrul de Formare şi Consiliere „Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil“. În acest centru de slujire şi misiune măicuţele ostenesc, după o rânduială care, deşi pare modernă, este într-o profundă ascultare de Sfânta Tradiţie a Bisericii Ortodoxe.
Vorbind despre această „originalitate“ a slujirii pe care o conduce, maica Siluana Vlad ne-a explicat că tot ce face un monah nu este altceva decât rugăciune întrupată în tot locul şi în tot ceasul vieţii sale închinate lui Dumnezeu: de la rugăciunea liturgică, de chilie, din inimă şi din ascultările de obşte, până la slujirea fraţilor din lume. Lucrarea unei mănăstiri este să se roage pentru cei care nu ştiu, nu pot sau nu vor să se roage şi să arate cum poate omul să trăiască şi să se bucure de viaţa lui fiind creştin. Rugăciunea nu este o activitate cerebrală sau doar o citire sau cântare de texte sacre, ci este o relaţie vie cu Dumnezeu cel Viu, relaţie prin care curge puterea Lui în viaţa noastră.
La întrebarea dacă măicuţele nu intenţionează să aibă o mănăstire mai „adevărată“, maica Siluana ne răspunde că „noi intenţionăm, în primul rând, să rămânem sub ascultare. Desigur că ne-am bucura să avem o mănăstire cu biserică, chilii, gard înalt, grădină de flori şi de zarzavat etc., dar suntem deplin bucuroase şi aici, pentru că avem tot ce ne trebuie pentru slujirea şi mântuirea noastră“.
„Bucuria călugărului este ca o şcoală“
În afară de slujbele şi ascultările specifice mănăstirii şi centrului, măicuţele au, fiecare, câte o zi pe lună de „pustie la chilie“ şi, în fiecare zi, un timp de chilie pentru rugăciune, tăcere şi lectură. Ca lectură, pe lângă pravila zilnică obligatorie: Psaltire, Vechiul şi Noul Testament şi Învăţăturile Sfântul Siluan, fiecare poate alege, cu binecuvântare, după nevoi şi vocaţie, şi alte scrieri duhovniceşti. „Nevoinţa noastră, spune maica Siluana, e centrată pe slujirea ca iubire şi cuprinde, în ciuda tuturor suferinţelor inerente vieţii pe acest pământ, trăirea multor bucurii simple în care pregustăm bucuria cea mare, pe care ne-o făgăduieşte şi dăruieşte Domnul. Bucuria călugărului este ca o şcoală atât pentru el, cât şi pentru aproapele. Omul, dacă te vede amărât sau îmbufnat, va zice: «Vai de mine! Nu mă mai duc la biserică, să n-ajung ca asta». Bucuria călugărului este mărturia de credinţă a celui ce ştie de ce trăieşte: el aşteaptă «viaţa veacului ce va să vie» şi crede în lucrarea lui Dumnezeu, Care preface orice întristare în bucurie dacă omul se îndură să I-o dea Lui“.

Articol aparut in Ziarul Lumina, Luni 29 decembrie 2008

joi, 5 martie 2009

Intrați în bucuria mea...

Folosul pe care-l urmaresc eu acum, este bucuria, sa ne bucuram si urmaresc asta, pentru ca avem porunca, e porunca de la Dumnezeu, sa ne bucuram si este una dintre cele mai dificile porunci! Greu ajungem sa ne bucuram, greu indraznim sa ne bucuram si greu invatam cum sa facem sa implinim aceasta porunca. Pana la venirea Mantuitorului, omenirea nu a stiut ce este bucuria..."


Prima parte a conferintei "Calea Bucuriei!", sustinuta de Maica Siluana Vlad, in 4 decembrie la Suceava!

"Omul ranit se revolta, omul ranit se impotriveste si se cearta cu Dumnezeu. De ce m-ai facut asa? Si El ne spune, nu te-am facut, acum te fac! Noi suntem facuti de doua ori, o data de mama si de tata si o data de Dumnezeu. Si avem doua vieti! Una de la mama si de la tata si una de la Botez. In viata de la botez am tot ce-mi trebuie ca sa devin sfant! De ce te impotrivesti? Si sa stiti ca nimeni nu renunta la sfintenie si la bucurie degeaba. Vrajmasul, uratorul de oameni, diavolul, ne ofera o bombonica care se numeste: PLACEREA! Placerea binecuvantata ne hraneste trupul si sufletul ca sa mergem pe  Calea Bucuriei, sa ne ducem crucea pana la marea Intalnire! Placerea pacatoasa ne trage inapoi si ne face sa zicem, fie ce o fi...acest "fie ce o fi" e  IADUL..."


Partea a doua a conferintei "Calea Bucuriei!", sustinuta de Maica Siluana Vlad, in 4 decembrie la Suceava!

"...nu-i usor sa iubesti! Si sunt situatii in care, astept Invierea a doua ca sa pot iubi. Doamne, nu te supara dar nici o metoda nu-mi iese! Din experienta mea, in afara de rugaciune, care ramane fara raspuns, in unele cazuri...pentru ca nu am ajuns sa ma smeresc si nu am capatat iubirea pe care o cere Domnul si pe care o doresc, foloseam niste trucuri...ma gandeam, cum a fost asta cand era mic?...si cand te gandesti ce copil dragalas a fost, cum sa nu-l iubesti..."


Partea a treia a conferintei "Calea Bucuriei!", sustinuta de Maica Siluana Vlad, in 4 decembrie la Suceava!

"Sa credem ca din toate intamplarile vietii noastre, daca suntem cu Dumnezeu, vom descoperi, ca pe langa culorile frumoase pe care le are viata noastra, pe partea celalta a "covorului" este o icoana minunata si aducatoare de bucurie vesnica! 
Asa sa ne ajute Dumnezeu!"


Inregistrarile video au fost descarcate de pe: http://www.misiune-ortodoxa.ro/

marți, 3 martie 2009

SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ IOAN citită de maica Siluana Vlad

"Intreaga Scriptura e sfanta, iar Evanghelia dupa Ioan este, in ea, «Sfanta Sfintelor»; cu Evanghelia dupa Ioan intram in «miezul» Scripturii, «dincolo de val»..." (André Scrima)

 

La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul.
Acesta era intru inceput la Dumnezeu.
Toate prin El s-au facut; si fara El nimic nu s-a facut din ce s-a facut.
Intru El era viata si viata era lumina oamenilor.
Si lumina lumineaza in intuneric si intunericul nu a cuprins-o.
Fost-a om trimis de la Dumnezeu, numele lui era Ioan.
Acesta a venit spre marturie, ca sa marturiseasca despre Lumina, ca toti sa creada prin el.
Nu era el Lumina ci ca sa marturiseasca despre Lumina.
Cuvantul era Lumina cea adevarata care lumineaza pe tot omul, care vine in lume.
In lume era si lumea prin El s-a facut, dar lumea nu L-a cunoscut.
Intru ale Sale a venit, dar ai Sai nu L-au primit. “



SFÂNTA EVANGHELIE DUPĂ IOAN
(Lectura: maica Siluana Vlad, audio)



De aceea a iesit cuvantul acesta intre frati, ca ucenicul acela nu va muri; dar Iisus nu i-a spus ca nu va muri ci: daca voiesc ca acesta sa ramana pana voi veni, ce ai tu?
Acesta este ucenicul care marturiseste despre acestea si care a scris acestea, si stim ca marturia lui e adevarata.
Dar sunt si alte multe lucruri pe care le-a facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amanuntul, cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cartile ce s-ar fi scris. Amin.

joi, 26 februarie 2009

Comentarii psalmi: Maica Siluana și Picu Ocoleanu - Întâlnire între cuvânt și interpretare

“Gustaţi şi vedeţi că bun este Domnul!”



"Psalmul este faptă ingerească, o trăire cerească, o mireasmă duhovnicească."


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 1, 17 ianuarie


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 1, 24 ianuarie

“Psalmul aduce cu sine tot ceea ce poate fi mai bun. Psalmul aduce iubirea. Psalmul aduce pe credincioşi laolaltă,transformandu-i intr-un singur corp.”

Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 2 - 31 ianuarie


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 3 - 7 februarie

“Psalmul este alungătorul demonilor. Psalmul este aducătorul ajutorului ingeresc. Chiar şi din inimile de piatră, psalmul stoarce lacrimi.”


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 4 - 28 februarie


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 4 - 7 martie


“Da, psalmul este linişte a sufletelor, conducător al păcii; potoleşte tulburarea şi valvătaia gandurilor, inmoaie mania sufletului şi infranează pe cel desfranat.”


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 5 - 14 martie


Întâlnire între cuvânt și interpretare- Psalm 5 - 28 martie


Întâlnire între cuvânt și interpretare- Psalm 6 - 4 aprilie


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 6 - 25 aprilie


Întâlnire între cuvânt și interpretare - Psalm 6 - 2 mai

"Cine se mai poate socoti vrăjmaş al celui cu care a inălţat acelaşi glas spre Dumnezeu?"

“Psalmul infranează pornirea către patimi. Psalmul este tovarăşul prieteniei. Psalmul este apropierea celor care stau departe. Psalmul este cel prin care se impacă cei ce-şi poartă vrăjmăşie.”

“Psalmul este liniştea sufletelor.Psalmul este răsplătitorul păcii.Psalmul este potolitorul gălăgiei. Psalmul este liniştirea valului gandurilor. Psalmul face să slăbească mania sufletului.

“Cantatul psalmilor aduce deci cel mai mare bun: dragostea. Cantatul impreună este ca un lanţ care duce la unire; uneşte poporul in simfonia unui singur cor.“

Catismele noua și zece citite de Maica Siluana Vlad


Puterea Psaltirii


Dragi prieteni,

Incheiam ultima noastră scrisoare spunandu-vă cat de minunat ar fi dacă am repeta mereu un verset dintr-un Psalm care ne place… Poate aţi făcut asta şi aţi prins gust, poate chiar v-aţi cutremurat, pentru că „ne naştem cu Psaltirea in sange”, cum spune Adnre Chouraqui, şi poate că una din razele ei de lumină a pătruns pană in adancul fiinţei dumneavoastră. Fiecare cuvant din Psalmi are, cu adevărat, puterea de a ne pătrunde şi a ne conduce pană in Prezenţa Cuvantului Vieţii Celei Veşnice ce S-a sălăşluit intru noi. De aceea este de o importanţă fundamentală pentru fiecare dintre noi, ca Psaltirea să ne insoţească pe Cale ca un vademecum. De la David pană la noi, Psaltirea este cartea de rugăciuni prin excelenţă. Aici este adunată, intr-o uimitoare condensare, intreaga Biblie. Aici cunosc omul, cel ce eu insumi sunt, in toate circumvoluţiunile sufletului, in cea mai profundă frumuseţe a sa dar şi in nenumăratele lui uraciuni. Psaltirea, plină de harul Sfantului Duh, pe măsură ce o cercetez, mă descoperă mie insumi şi, in acelaşi timp, imi oferă o adevărată terapie dumnezeiască, o cale de vindecare. Este o oglindă atat a răzvrătirilor cat şi a credincioşiei mele, a suferinţelor şi suspinelor mele, a morţii şi a invierii care lucrează permanent in mine… Psaltirea nu ar fi completă insă dacă nu l-am descoperi in ea şi pe Satan şi cartea lui de identitate. Aici aflăm cu adevărat cine este el, care sunt căile lui de manifestare şi vicleniile prin care ne doboară. In Psalmi invăţăm să „deosebim duhurile” şi să folosim cuvintele lui Dumnezeu pentru a-i alunga pe vrăjmaşi, pentru că numai Cuvantul lui Dumnezeu este atotputernic. „Vrăjmaşii” biruiţi in Psalmi, de multe ori cu multă violenţă, sunt patimile noastre şi toate inrobitoarele noastre dependenţe in care demonii se ascund şi se cuibăresc generand universul de umbră şi de intuneric din noi, minciuna şi duplicitatea, toată această suferinţă şi mizerie umană care ne face să fim mai mult morţi decat vii şi să fim deja „cu un picior in groapă”…Adevărata Viaţă ne scapă printre degete! Aşadar, Psalmii sunt o sută cinci zeci de trepte de la moarte la viaţă, trepte pe care Dumnezeu coboară mereu către om pentru ca omul să se poată cufunda fără incetare in El, Izvorul Vieţii Veşnice, pentru ca, purificat şi sfinţit, să urce şi el către Dumnezeu. Omul se recunoaşte in fiecare verset, fiecare Psalm povesteşte istoria fiecăruia dintre noi şi a tuturor oamenilor. Din această cauză Psaltirea este plină de generaţii şi de secole de rugăciune. Ea a traversat toate nopţile oamenilor, s-a scăldat in sangele şi in bucuria lor…Şi acum, fiecare cuvant din Psalmi este incărcat de o infinită experienţă. Infinită pentru că in această finitudine a omului, Dumnezeu a venit să-şi facă sălaş pentru a-i deschide orizontul spre Dincolo de orice suferinţă, spre o veşnicie deja prezentă.Psalmii ne introduc intr-o viziune globală a tainei planului lui Dumnezeu şi ne eliberează dintr-un prezent inchis in el insuşi. Psaltirea mă include, cu istoria mea personală, particulară, in istoria Poporului lui Dumnezeu aflat pe Cale. Dobandesc astfel conştiinţa atat de importantă că aparţin unei extraordinaredescendenţe care forează Istoria pe dinăuntru. Viaţa mea capătă sens! Din această clipă devin conştient că adevăratul autor şi interpret al Psalmilor este Insuşi Hristos. El este prezent de la un capăt la celălalt al Psaltirii. El, nu doar S-a rugat cu toţi Psalmii, i-a rostit cu vocea şi cu viaţa Sa, ci El este Insuşi Subiectul acestora. El este Acest Dumnezeu Care intră in mocirla omenească, in violenţa şi instinctele de răzbunare ale oamenilor, pană in moartea şi iadul lor, pentru a-i converti dinlăuntru şi a le asculta strigătul de deznădejde din chiar lăuntrul lor. El este Cel Ce-i ii trage de acolo şi-i eliberează. El, Mantuitorul Hristos, pe Cruce fiind, coboară in durerea şi oroarea suferinţei şi a morţii omeneşti rostind Psalmul 21: „Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, de ce M-ai părăsit?". Din această clipă intregul tragism al vieţii umane este iluminat pană in adancurile cele mai infernale…Aşadar, rugandu-ne cu Psaltirea, forăm spre adancul din noi locuit de fiinţa noastră cea adevărată, pentru a trăi experienţa concretă a mantuirii intrand in armonie cu Hristos. In Psaltire se intalneşte cantarea Mantuitorului cu cea acelor mantuiţi de El. Citind şi, mai ales, cantand Psalmi, trezim in noi dimensiuni care inainte erau mute in noi. Ieşim din psihismul nostru limitat şi intrăm in rezonanţă cu acel Dincolo din noi, din adancul nostru şi simţim Prezenţa tainică a Celui pe Care suntem chemaţi să-L gustăm: „Gustaţi, şi vedeţi că bun este Dumnezeu!” (Ps. 33, 9). Il gustăm şi ne umplem de Bucuria şi de Iubirea Lui. Sfantul Vasile Cel Mare spune ca prin Psalmi ne eliberăm de tristeţe, scăpăm de tulburarea sufletului şi ne luminăm mintea. Această experienţă are influenţă şi asupra celor din jur şi a celor nevăzute, pentru că prin Psalmi participăm la Liturghia Cerească. Participăm astfel la unirea Cerului cu Pămantul. Tonalitatea cantării este Bucuria şi dincolo de mulţimea cuvintelor cantate se află o singură taină, taina Iubirii, a Iubirii Care este Insuşi Dumnezeu. Cantaţi aşadar, spune Fericitul Augustin, cu inima, cu gura, cu toată viaţa voastră…deveniţi inşivă o cantare de slavă lui Dumnezeu! Fie ca citirea sau cantarea Psalmilor să ne aducă in armonie cu Hristos, Cu El, Armonia cea desăvarşită…

Cu toată dragostea noastră, Pere Alphonse et Rachel
Lettre nr. 15, mai 2005

Traducere de monahia Siluana Vlad


miercuri, 18 februarie 2009

Înțelesurile mele la cuvântul maicii Siluana...

Bucurati-va...

Pentru a implini acest uluitor cuvant:  „Bucurati-va pururea!” avem mereu nevoie sa ne amintim ca izvorul Bucuriei este prezenta Domnului, legatura vie cu Persoana Lui, asezarea in fata Lui ca Cel ce judeca ce am facut cu talantii Lui. Atunci spune El: „Bine, sluga buna, peste putine ai fost credincioasa, peste multe te voi pune. Acum, intra in bucuria Stapanului tau!”. Si, daca privim asa lucrurile, bucuria noastra depinde si de cele din afara, sau de starile sufletesti, dar nu ca izvor al ei, ci ca darul prealabil bucuriei, ca talant, ca „putinul” peste care ni se cere sa fim credinciosi...
„Uluitor cuvant”: in intelegerea mea, sintagma care ameteste: „Bucurati-va pururea!”. Ameteste, este tare, te imbata diferit! Aceasta asociere la forma imperativa, a celor doua cuvinte, „bucurie” si „pururea” se impune. Se impune ca si consecinta fireasca a scopului nostru ca creati, a acelei programari asezate in setarea noastra de baza, sa fim bucurosi. Iar sa fim bucurosi pururea, este si motiv si reflex. Ce cautam noi neincetat? Bucuria! Cum ne vrea Dumnezeu? Bucurosi! Ce cerere/promisiune mai plina decat aceasta?! Conditia: sa constientizez in mod continuu sursa, izvorul bucuriei, care este: „ prezenta Domnului, legatura vie cu Persoana Lui, asezarea in fata Lui ca Cel ce judeca ce am facut cu talantii Lui”. Am confundat izvorul? Am ratat bucuria! Oricare alta sursa, mai devreme sau mai tarziu, va inceta sa-mi furnizeze bucurie. Spre deosebire de toti ceilalti furnizori de stari exceptionale, cu durata limitata, iata  promisiunea unei stari adevarate, pe termen lung pana la eternitate! Este singura cerere care-si justifica imperativul: ”Bucurati-va pururea!”
Sa presupunem ca suntem tristi, sau ca avem o neliniste sufleteasca, sau un necaz. Acum, in aceasta stare sau situatie, alegem sa fim sau sa nu fim slugi bune, dupa cum vom folosi cu credinciosie talantii rabdarii pana la sfarsit, ai credintei in iubirea Lui, ai nadejdii in fagaduintele Lui, ai rugaciunii facute in Numele Lui...
Bucuria nu e satisfactia firii de a-si implini nevoile, dorintele, sau poftele mai degraba sau mai tarziu, mai usor sau mai greu, ci darul lui Dumnezeu de a ne face partasi slavei Sale celei de negrait...
Reusesc eu sa ma antrenez, pentru a putea pastra acest dar, al intelegerii faptului ca nu implinirea nevoilor si dorintelor mele este sursa bucuriei mele? Sunt eu in stare sa nu uit nici o clipa sau cel putin, sa constientizez macar pentru o clipa, ca cea mai minunata invitatie pe care Domnul nostru a facut-o, mi se adreseaza chiar mie si suna asa: „intra in bucuria Stapanului”, adica uite raspunsul la framantarea ta existentiala? Daca da, atunci bucuria imi este la indemana. Si e simplu si depinde doar de mine! Am tot ce-mi trebuie? Am suficienti talanti! Trebuie doar sa practic: Incet, incet, implinind poruncile, lucrand ca slugi netrebnice, dar credincioase, vom invata sa nu ne mai lipim inima si interesul de placerea sau durerea pe care le simtim sau induram, ci de prezenta Lui.”.Trebuie doar sa-L chem, insa trebuie sa am unde iar daca nu, sa fac loc: Daca vom face loc de chemare si de intalnire cu El din toate ale noastre si-L vom binecuvanta pe El in tot locul stapanirii Lui, vom fi in bucuria Lui.”  Este  mare pretul ce mi se cere? Devine o chestiune personala.  Iata-ma in fata celei mai consistente oferte, unice, de a-mi alege propria bucurie si nu pentru azi sau pentru maine, ci pentru totdeauna si am posibilitatea sa accept sau nu.  Asta da demonstratie de libertate! Iar daca inca mai am ezitari, atunci inseamna ca inca vreau sa probez altceva, ca inca nu pot sa plec din „scrasnirea dintilor”. Ca bonus, absolut incantator la acest cuvant, cu adevarat patrunzator, al Maicii, pentru prima oara mi se atrage atentia ca „scrasnirea dintilor” nu se refera doar la durere, cum am crezut eu exclusiv, ci ca si placerea este tot o „scrasnire a dintilor”. Descoperire naucitoare cu tenta revelatorie:” Altfel, vom fi acolo unde este „scrasnirea dintilor”, fie de placere, fie de durere. De altfel, cum stim destul de bine „din experienta”, placerea si durerea fara Dumnezeu nu sunt decat cele doua fete ale „intunericului celui din afara”...Cu adevarat:”Doamne, da-ne urechi sa auzim si intelepciunea sa deosebim intunericul de lumina!”
Iar eu aleg astazi, sa ies din durere prin primirea, acceptarea si trairea ei cu Domnul si sa intru in bucuria la care El ma cheama in cel mai tainic mod cu putinta.


Fii binecuvantata, Delia mea si multumesc!
Multumesc!
Acum stiu ca ai auzit. Acum stiu ca nu te vei mai lasa pacalita nici de scrasnirea dintilor si nici de lupta impotriva scrasnirii. Aceasta scrasnire apartine firii noastre si ea, firea, e bolnava. Ea nu poate sa nu scrasneasca din dinti si nici nu poate sa aleaga sa o faca de durere sau de placere, desi ma are ca slujitor expert in domeniu. Ea poate doar sa patimeasca asta si sa astepte cu suspin eliberarea.
Numai eu, robul ei, oricat de inrobit as fi, pot, daca vreau, sa aleg sa-mi schimb Stapanul. Din nefericire, multi robi, aleg sa se schimbe pe ei insisi, educandu-si, dresandu-si sau torturandu-si firea care, oricate performante ar dobandi, va continua sa scrasneasca din dinti si sa suspine. Ea, firea mea, suspina dupa Dumnezeu Creatorul ei, si numai eucinele ei, cel dupa chipul Creatorului, pot sa-L primesc pe El ca Domn si Stapan al vietii mele si sa intru in Bucuria Lui de a fi.
Numai eu si numai daca vreau!
Atunci, acolo, dar deja si acum si aici, nimic si nimeni nu ne mai poate lua bucuria. Nimic si nimeni.
Am vazut asta, cu multi ani in urma, cand mergeam in vizita la niste copilasi bolnavi de SIDA. Unul dintre ei era in ultimul stadiu al bolii, plin de rani dureroase si chinuit de suferinta. Cand era mai bine, venea de multe ori in bratele mele si se cuibarea acolo cat putea mai mult. Cand am intrat in salon, in ziua aceea, asistenta mi-a spus ca nu mai poate indura nici o atingere si ca mai are doar cateva ore de trait. A deschis ochii, m-a privit, a suras si a intins mainile sa-l iau in brate. I-am spus c-o sa-l doara si el a soptit: „Da, stiu, da vreau in brate”! Dupa o vreme, mi-a multumit, a vrut in pat si a adormit cu mana in mana mea. Desi era bolnav si avea dureri foarte mari, desi avea doar cinci ani, Mihai a stiut sa aleaga...
Da-ne, Doamne, si noua, pentru rugaciunile acestor copilasi nevinovati, stiinta lui!
Cu dragoste si incredere,
Maica Siluana



Cuvintele Maicii au fost preluate de aici:


Pentru Delia (nu conteaza cum il transmiteti)


Draga Delia,

Mi-am amintit ca pe langa sintagma "Bucurati-va pururea" sta mereu  "Rugati-va neincetat". CE minunat! Ce minunat!!! "Pururea" si "neincetat", plasate cumva in vesnice, se alatura bucuriei si rugaciunii, care sunt complementare. Nu se poate nici rugaciune fara bucurie (in adanc), nici bucuria adevarata nu vine dacat din rugaciunea adevarata.

Ce minunat!
Slava Domnului pentru toate!

Asta a starnit in mine mesajul tau. Nu e minunat? :) ) 

Mesajul, dupa cum se vede, a ajuns la mine si da, e minunat...Slava Tie Doamne, Slava Tie!
Multumesc!
Harrdelos